Saturday, October 4, 2014

Apabila Masa Terlalu Cemburukan Kita




The How To’s Of Time Management & Life Efficiency 


Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Carian Google

'Masa itu seperti mata pedang'.

Saya pernah mendengar kata-kata hikmat ini namun sudah kelabu tentang siapa yang mengatakannya. Mungkin ini tandanya saya perlu meningkatkan pembacaan saya disamping novel yang menjadi teman akrab saya. Bukan saya tidak membaca buku ilmiah, bahkan antara koleksi bahan bacaan saya adalah buku berkaitan biagrafi tokoh-tokoh yang saya kagumi pencapaian mereka, antaranya bekas perdana menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad (A Doctor in The House) dan mendiang Tan Sri Lim Goh Tong (Inilah Cerita Saya). 

Menyorot kisah-kisah tersohor ini, saya seakan bangkit dari lena yang panjang serta mimpi yang tidak membawa saya ke arah mencapai sesuatu yang realiti. Membaca kisah Tun Mahathir yang saya amat kagumi pemikiran beliau hingga sekarang, saya amat teruja ingin menjadi seperti beliau. Minat membaca beliau ,menyuntik semangat saya untuk lebih meluangkan masa menambahkan 'masa' saya membaca bahan-bahan ilmiah. Semangat beliau yang amat kental sejak kecil amat saya kagumi kerana beliau datang dari keluarga yang susah, begitu juga saya semasa kecil. Mungkin tidak terlalu susah namun, membaca kisah beliau seolah-olah saya sedang meletakkan diri saya di situ. Ada satu ketika beliau menyebutkan tentang dirinya yang mengambil bidang kedoktoran yang tidak sama dengan perdana menteri terdahulu yang kesemuanya lulusan undang-undang. Beliau merasa seolah-olah 'rendah diri' kerana merasakan 'tidak setaraf' dengan mereka yang lahir dari jurusan undang-undang. Namun itulah Tun Mahathir, semangat kentalnya tidak pernah pudar kerana akhirnya beliau menjadi perdana menteri paling lama berkhidmat di Malaysia disamping membawa perubahan positif yang bukan sedikit serta bukan calang-calang orang dapat mencapai. Itulah Tun Mahathir yang saya kagumi.

Menyorot kisah mendiang Tan Sri Lim, saya bertambahn kagum kerana Genting Highlands yang amat popular dan berjaya pada hari ini adalah hasil usaha beliau yang bermula semasa beliau berumur lingkungan 60-70 tahun! Amat mengagumkan bukan? Salah satu tip yang saya dapati amat berguna daripada buku beliau adalah, beliau menyatakan, ke mana-mana beliau pergi, mesti ada satu buku catatan kecil serta sebatang pen di dalam poket beliau. Tujuannya adalah untuk mencatat apa-apa sahaja idea yang terlintas di dalam fikiran beliau. Satu idea yang amat bermanfaat yang saya telah praktikkan dan cuba menjadikannya amalan yang konsisten. Daripada pembacaan ini juga, saya mendapat satu semangat di mana, saya tanamkan dalam fikiran saya, jika kita ingin memulakan sesuatu yang baru dalam hidup kita, tiada langsung istilah 'terlambat'. Sebagaimana beliau memulakan empayarnya yang tersohor di kala usia 'hampir senja'.

Jadi, marilah kita sentiasa menggamit aura positif dalam diri dengan menambahkan bahan bacaan ilmiah yang kita baca, kerana masa itu adalah seperti mata pedang yang akan 'memotong' kita jika kita tidak mendahuluinya! Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda yang setia membaca catatan saya yang biasa-biasa ini. Sekian, sampai jumpa lagi!



 

No comments:

Post a Comment