Monday, October 6, 2014

Bagaimana Memilih Homestay Yang Menepati Citarasa Anda?

 

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Koleksi Foto Peribadi (Zulaikha Homestay)

Salam kepada semua pembaca budiman. Tulisan saya pada kali ini berkisar tentang homestay. Bagaimana ya memilih homestay untuk penginapan mengikut spesifikasi anda sekeluarga? Pengalaman saya mengendalikan bisnes homestay setakat ini memberikan saya ilham tentang beberapa ciri yang boleh ditentukan oleh tetamu sebelum mendapat homestay pilihan yang menepati citarasa anda. Antara perkara yang anda perlu tentukan sebelum membuat keputusan untuk memilih mana-mana homestay adalah berdasarkan beberapa perkara asas yang berikut:

1) Tetapkan bajet anda.
2) Tempah awal untuk mengelakkan 'kesesakan' di saat akhir.
2) Pilih lokasi berdekatan tempat tujuan anda.
3) Tentukan bilaangan ahli keluarga yang turut serta secara tepat (bilangan kanak-kanak dan dewasa).
4) Hantar mesej kepada beberapa tuan punya homestay untuk pertimbangkan senarai harga.
5) Sekiranya berminat bertanya lanjut barulah menelefon.
6) Beritahu pemilik homestay samaada anda mengutamakan harga yang rendah atau  penginapan  yang lengkap (ini kerana keutamaan anda membolehkan pemilik homestay mencadangkan alternatif yang bertepatan dengan kehendak anda sekeluarga).
7) Ketahui jumlah maksimum dibenarkan untuk sesebuah homestay.
8) Kenalpasti kemudahan yang anda perlukan yang disediakan oleh tuan punya homestay.
9) Jika anda dikehendaki membuat deposit, pastikan jumlah yang perlu dibayar. Anda dinasihatkan membayar jumlah tertentu yang ditetapkan untuk deposit dan bukan bayaran penuh sebelum tiba hari penginapan.

Inilah antara tip-tip yang saya rasa dapat membantu anda di luar sana untuk memilih penginapan homestay yang menepati citarasa dan bajet anda. Yang penting anda tidak segan menyatakan kepada pemilik homestay apakah keutamaan anda kerana kebiasaannya kami pemilik homestay ada gabungan bersama pemilik-pemilik homestay yang lain. Jadi jika sebuah homestay agak mahal kerana rumah yang disediakan mempunya 4 bilik sedangkan keluarga anda hanya 5 orang, maka pemilik homestay tersebut mungkin boleh mencadangkan untuk anda rumah yang lebih kecil, mungkin dengan 2 bilik sahaja serta menepati perancangan bajet anda. 

Walau apa pun, kuncinya adalah perbincangan yang telus antara bakal tetamu dengan pemilik homestay berkenaan. Paling penting adalah penginapan yang disediakan menepati citarasa anda sekaligus manjadikan percutian anda sekeluarga sesuatu yang amat bermakna dan akan dikenang dalam lipatan memori yang indah selamanya.

Sekian, wassalam.



No comments:

Post a Comment