Sunday, October 5, 2014

Bagaimana Mudah Berbahasa Inggeris?

English Language 

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Carian Google

'Susahnya belajar Bahasa Inggeris!'.

Ini antara kata-kata para pelajar saya sewaktu saya mula mengajar secara praktikum pada tahun 2006. Saya hanya tersenyum apabila mendengar mereka mengeluh sesama sendiri. Antara pertanyaan mereka kepada saya ialah, 'Teacher lahir di London ke?', 'Teacher makan belacan tak?', 'Keluarga teacher mesti semua 'speaking' kan di rumah?'. Sekali lagi saya tersenyum dengan pertanyaan pelajar-pelajar saya ketika itu. Namun kali ini senyuman saya semakin lebar menampakkan barisan gigi saya. Jawapan saya ketika itu mudah, saya katakan kepada mereka, saya minat membaca dan akan sentiasa mencari apa-apa bahan yang saya boleh baca pada setiap masa terluang. Saya tidak betah duduk tanpa melakukan apa-apa. Rasa kerugian jika tangan saya tidak memegang apa-apa bahan bacaan ketika waktu senggang saya. Tabiat yang saya dapat daripada emak dan ayah. Namun, mereka masih tidak berpuas hati, kata mereka kepada saya, masakan saya boleh memahami bahan bacaan dalam Bahasa Inggeris jika benar cerita saya yang keluarga saya tidak berbahasa Inggeris dan kami tinggal di kampung. Pada mereka mustahil saya terus dapat memahami semua perkataan! Ya, memang para pelajar sukar mempercayai cerita dan latar belakang keluarga saya yang berasal dari kampung. Namun, saya tegaskan kepada mereka, saya bermula dengan sebuah kamus kecil yang ayah belikan semasa di darjah 1. Berbekalkan kamus yang saya sentiasa kelek ke mana-mana, saya akan membelek mencari maksud perkataan yang saya tidak fahami, walaupun saya terpaksa mencari satu demi satu perkataan yang saya baca!

Jadi, anda tentu tertanya-tanya, 'Bagaimana mudah kalau begitu? Nampak sangat susah kan?' Ini jawapan saya. Semasa saya bersekolah darjah 1, pada ketika itu tahun 1985. Keluarga saya bukanlah dari kalangan orang senang walaupun kami tidaklah terlalu susah hingga ke tahap tiada makanan. Namun, ayah saya menguruskan keluarga dengan berhemah, dibantu emak yang bijak mengatur urusan kewangan mengikut keutamaan. Kami tidak pernah kekurangan wang untuk membeli buku, namun saya tidak berpeluang menonton televisyen di rumah semasa kecil kerana pada ayah mebeli televisyen tidaklah sepenting menyediakan makanan kepada kami sekeluarga dan tidak juga sepenting memastikan kami adik-beradik mempunyai buku yang cukup untuk memudahkan pembelajaran. Jadi saya ada banyak buku untuk dibaca (kebanyakannya saya mendapat hadiah daripada guru-guru kerana saya rajin menyertai pertandingan di sekolah, serta daripada pusat sumber sekolah, disamping buku-buku tambahan yang ayah beli untuk saya).

Jadi waktu itu tiada rancangan di televisyen yang saya boleh tonton untuk meningkatkan penguasaan bahasa saya. Berbeza dengan zaman sekarang bukan? Anak saya belajar bahasa Inggeris pertamanya melalui saya, namun kemudian saya perkenalkan rancangan kartun televisyen berbahasa Inggeris dan saya tidak benarkan dia menukar alih bahasa kepada Bahasa Malaysia. Saya nampak ini sedikit sebanyak membantu penguasaan bahasa Inggeris anak saya.

Itu coretan peribadi saya belajar bahasa Inggeris. Sekarang mari kita lihat antara tip-tip yang praktikal yang saya sering terapkan kepada para pelajar saya selama lebih kurang hampir 10 tahun pembabitan saya dalam pengajaran Bahasa Inggeris di sekolah menengah. Antara tip-tip mudah belajar bahasa Inggeris ialah:

1) Set minda anda bahawa belajar bahasa baru (selain bahasa ibunda) adalah sesuatu yang tidak mustahil dan seronok.
2) Tentukan matlamat anda dengan jelas. Adakah anda belajar untuk melancong atau anda belajar untuk mengembangkan hobi atau anda belajar bahasa ini untuk peperiksaan.
3) Baca, baca dan baca. Perlu banyak membaca apa-apa sahaja bahan bacaan yang anda minati.
4) Baca bersama rakan dan sentiasa berbincang.
5) Jadikan kamus (buku atau elektronik) teman anda setiap masa kerana bahasa adalah sesuatu yang tidak statik dan sentiasa berkembang.
6) Buang sifat malu anda untuk bercakap dalam Bahasa Inggeris. Ingat, ini bukan bahasa ibunda kita, jadi kesalahan semasa bercakap atau menulis bukanlah sesuatu yang kita patut berasa malu.
7) Pelbagaikan kaedah pembelajaran melalui pelbagai medium supaya anda tidak bosan. Antaranya melalui lirik lagu dan menonton filem Inggeris kesukaan anda.

Sekian untuk kali ini. Akan datang, saya akan teruskan dengan tip-tip menjawab Kertas Bahasa Inggeris bagi pelajar yang bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tidak lama lagi. Sehingga itu, selamat belajar Bahasa Inggeris!

No comments:

Post a Comment