Wednesday, October 8, 2014

Cerita Hal Makan-Makan: Makanan Barat



Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Carian Google

Salam semua.

Hari ini catatan harian saya berkisar makanan barat yang saya sukai sekitar Pulau Pinang dan Sungai Petani. Memandangkan tempat tinggal saya di Sungai Dua ini berdekatan dengan Lebuhraya PLUS, jadi untuk ke Sungai Petani (Selatan) tidak menjadi halangan kerana jaraknya hanya lebih kurang setengah jam perjalanan. Idea cerita makan-makan saya kali ini timbul kerana setiap kali ada tetamu menginap di homestay saya, mereka akan bertanya perihal tempat makan yang istimewa di sini. Jadi, saya rasa eloklah saya berkongsi tempat makan yang selalu saya kunjungi bersama keluarga serta menjadi kegemaran kami.

 
LA Tea Garden
Antara cafe yang menyajikan makanan barat yang popular adalah LA Tea Garden. Kedai ini terletak bersebelahan stesen minyak Petron, di sebelah kanan jalan jika anda keluar daripada Lebuhraya Utara-Selatan PLUS 'exit' plaza tol Sungai Dua. Senaang hendak mengecam tempat ini, di sepanjang hadapan cafe yang dibuat di bawah rumah kayu tradisional ini, berdiri teguh namun meliang-liuk lemah gemalai pokok-pokok buluh cina yang dijaga rapi. Lampu di cafe ini agak suram jika dilihat dari luar, menggambarkan suasana romantik dan tenang di sebalik jalan raya di hadapan cafe yang tidak pernah suram sehingga ke lewat malam. Jika ke sini, sajian istimewa adalah makanan barat mereka. Walaupun ada makan timur lain seperti nasi goreng dan sebagainya, secara peribadi, saya sarankan anda mencuba makanan barat cafe ini yang pada saya 'cukup segala rasa'.



De Pauh Garden

Restoran ini boleh dilihat dari jalan besar Permatang Pauh yang sentiasa sibuk. Apa yang saya paling suka di sini ialah mereka menyediakan skrin besar bagi perlawanan bola sepak. Ada satu ketika, riuh-rendah restoran ini dengan penyokong Liverpool dan Manchester United ketika dua gergasi bola sepak ini berentap. Saya turut serta bersama suami dan anak. Suami saya adalah fanatik Liverpool sehinggakan saya dan anak perempuan 'terjebak' sama. Di De Pauh Garden ini, makanan baratnya adalah antara yang terbaik, namun harganya agak mahal jika hendak dibandingkan dengan satu lagi restoran kegemaran saya, The Chicken Chop Shop di Teluk Air Tawar. Apa pun, pada saya harga bukanlah suatu halangan kerana kualiti makanan yang disediakan adalah antara yang terbaik.


Big Mouth Republic

Saya mula mengenali cafe Big Mouth Republic ini semasa sekolah saya mengadakan perlawanan bowling untuk guru-guru dan staf sekolah di Pusat Bowling Sejati, bersebelahan Hotel Park Avenue. Jamuan makan tengahari kami ditempah di cafe ini. Inilah kali pertama saya ke cafe ini dan mengenali secara tidak langsung tuan punya cafe yang masih muda belia. (Lebih muda dari saya. Oleh kerana saya menganggap saya masih tergolong di kalangan muda-mudi, jadi sesiapa yang lebih muda daripada saya, akan saya anggap sebagai muda belia, boleh begitu?). Saya amat kagum dengan kegigihan beliau. Walaupun cafe ini agak kecil, namun ruang di dalamnya dihias dengan amat bijak oleh si pemilik cafe. Hiasan ala-ala British menjadikan cafe kecil ini berada dalam prestijnya yang tersendiri. Setiap kali ke sini saya pasti akan berangan-angan suami saya membuka cafe khusus untuk peminat Liverpool dana saya menjadi salah seorang yang menjalankan pengurusan cafe. Alangkah seronoknya, bukan? Jadi, berkunjunglah ke sini kerana bukan sahaja makanannya yang sedap menjilat jari, gelas-gelas airnya yang unik juga tidak pernah gagal menambat hati saya yang sudah acapkali berkunjung ke sini.

Jadi, apa pun pilihan anda, semua cafe dan restoran ini tidak akan mengecewakan anda! Cubalah ya dan anda boleh tinggalkan komen dan maklumbalas di sini ya nanti. Sehingga itu, moga berjumpa lagi di catatan yang akan datang! Sehingga itu, (memetik kata-kata Prof Dr Muhaya: 'Semoga kita sentiasa bahagia dan membahagiakan'.

Wassalam.


*Penafian: Semua foto adalah carian google kecuali dinyatakan sebaliknya.

No comments:

Post a Comment