Saturday, October 11, 2014

Hari Yang Cerah Dan Mendamaikan




Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Carian Google


Salam pembaca budiman. Hari ini cerah dan mendamaikan.

Hari ini idea penulisan saya bermula dengan persoalan yang berlegar-legar dalam fikiran saya beberapa hari kebelakangan ini. Beberapa hari ini saya agak sibuk dengan hal sendiri berkaitan kerja saya, sebagai seorang pendidik. Sungguh, tugas yang saya galas kini semakin hari semakin berat dan acapkali rasa 'tidak tertanggung' singgah di fikiran bawah sedar saya. Namun, saya cinta akan pekerjaan yang semangatnya mengalir dalam urat saraf dan darah yang mengalir dalam tubuh saya. (Saya harap perumpamaan saya tidak terlalu ektsrim untuk menggambarkan perasaan saya yang sebenar bagaimana saya menganggap ini satu kerjaya, bukan kerja pada saya).

Sebelum saya mengulas panjang lebar, di hari yang cerah dan mendamaikan jiwa ini, mari kita lihat apa yang sentiasa ternging-ngiang di fikiran saya beberapa hari ini. Namun untuk perbincangan kita hari ini biarlah saya nyatakan hanya satu persoalan:

1) Bagaimana ya ingin memulakan hari anda dengan semangat penuh positif sedangkan di sekeliling anda penuh dengan aura negatif?

Ha, bagaimana perasaan anda membaca pengenalan entri saya kali ini? Tertanya-tanya? Apa sebenarnya yang saya cuba sampaikan yang agak berbaur negatif ini? Jangan salah faham, nanti dulu! Teruskan membaca. Anda tidak tersilap blog atau jika anda rasa saya sudah hilang arah untuk menulis, teruskan saja membaca kerana anda berada di 'landasan yang betul'. Boleh saya guna ayat begitu? :)

Tidak dinafikan ungkapan supaya kita berfikiran positif acapkali kita dengar di mana-mana. Senang mengungkapkan tetapi bukan semudah itu untuk mengamalkan. Namun, jangan salah sangka, ayat saya belum terhenti di situ. Bukan mudah untuk kekal positif dengan segala cabaran yang mendatang, namun pada saya positif atau negatifnya fikiran kita adalah daripada diri kita sendiri! Anda setuju? Daripada buku The Secret oleh Rhonda Byrne, antaranya menyebut - dalam olahan ayat saya sendiri, 'Hidup kita adalah dari dalam ke luar'. Apa maksudnya ya? Apabila saya habis membaca buku ini di suatu petang yang damai seperti petang ini, pada tahun lepas, saya terfikir, betapa selama ini kebanyakan kita, termasuklah saya terutamanya, 'hidup dari luar ke dalam'. Maksudnya tindakan kita kebanyakannya adalah reaksi daripada apa yang berlaku di sekeliling kita. Bukankah begitu? Tetapi konsep yang diterapkan di dalam buku ini adalah supaya kita mengukuhkan jati diri kita, dalam erti kata yang lain, kita mempengaruhi apa yang berlaku di sekeliling kita, bukan kita yang terpengaruh dengan apa yang berlaku. Bagaimana? Sekarang anda faham atau semakin keliru? Ha, agak berat bukan topik kita kali ini? Namun, saya percaya sekali-sekala kita perlu mencabar minda supaya berfikir di luar kotak, bukan?

Mengukuhkan kepercayaan dalam diri serta jati diri adalah sesuatu yang memerlukan komitmen dan tahap konsentrasi yang tinggi. Sebagai contoh, saya keluar ke tempat kerja pada suatu hari seperti biasa. Di tempat kerja, ada seorang rakan yang entah bagaimana tiba-tiba datang dan menengking saya tanpa sebab. Okey, berhenti di situ sekejap. Mari kita fikir, pada kebiasaannya, apa agaknya anda rasa, reaksi saya terhadap sergahan rakan saya tadi? Mungkin ada yang mengatakan saya juga akan  melenting kerana saya tidak bersalah dan saya juga ada maruah, malu kepada rakan lain di sekeliling. Atau mungkin ada yang berpendapat saya akan berdiam diri dan tidak mempedulikan rakan saya itu kerana apa yang dibuat adalah layanan yang tidak sepatutnya kepada saya. Jadi apa ya tindakan saya yang sepatutnya? Berbalik kepada perbincangan kita di atas. Jika difikirkan, memang sakit hati bukan jika orang tidak menghormati kita? namun, jika kehidupan di luar dikawal oleh jiwa kita yang kental, kita tidak akan terus bereaksi tanpa berfikir secara rasional walaupun situasi yang berlaku adalah tiba-tiba dan tidak dapat dijangka. Jadi, jika saya telah menetapkan pada diri saya bahawa tiada orang lain yang boleh mengawal hidup saya selain saya sendiri (semestinya dengan izin Yang Maha Esa), jadi saya tidak akan bereaksi melulu terhadapa apa yang berlaku. Jika saya bertindak balas secara sedar atau pun tidak, bermaksud saya telah membenarkan orang itu mengawal emosi saya. Mudah bukan konsepnya? Jadi, saya akan bertindak mengikut apa yang disuruh minda saya, bukan kerana kata-kata rakan tadi kepada saya. Anda pernah cuba begitu? Cubalah praktikkan hari ini, saya telah mencuba beberapa kali mengamalkan sikap sebegini (walaupun agak susah pada permulaannya), akhirnya saya rasa saya lebih kawalan terhadap diri sendiri dan alhamdulillah, keyakinan diri saya semakin meningkat.

Fuh, topik yang berat juga bukan? Seberat kepala saya semasa membaca buku ini. :). Namun, setelah habis membaca naskhah ini, saya mendapat satu kesimpulan yang amat menginsafkan saya. Buku ini agak banyak pengaruh 'keagamaan' di dalamnya (lihat nama penulisnya), namun dengan ilmu agama yang tidak seberapa yang terpahat di sanubari saya, saya jadi semakin mengagumi kitab Al-Quran yang suci. Kenapa saya berkata begitu? Hampir keseluruhan kandungan buku ini, intipatinya adalah apa yang telah lama diajar dalam Islam. Namun, olahan yang dibuat penulis ini menjadikannya sebuah buku motivasi 'daripada Barat'. Jadi, kebaikan yang saya ambil dari buku ini ialah, ia menyedarkan saya tentang pentingnya saya terus mendalami ajaran agama yang saya cintai, iaitu Islam. Apa pun, ilmu yang baik adalah dari Dia Yang Esa walau siapa pun yang menyampaikan ilmu itu kepada kita. Jadi, jom kita hidup secara positif, mudah-mudahan kita akan sebarkan aura positif kepada semua orang di sekeliling kita serta membantutkan aura negatif yang menunggu masa untuk memusnahkan kebahagiaan kita. Ingat, selagi diizin Allah, kitalah yang mengawal diri kita, bukan siapa-siapa yang lain di sekeliling kita.

Sehingga itu, semoga anda semua sentiasa dirahmati Allah di hari yang cerah dan mendamaikan ini, dan semoga Allah tetapkan hati saya dalam bidang yang saya ceburi ini. Amin.

No comments:

Post a Comment