Saturday, October 25, 2014

Kembara ke Negeri Serambi Mekah - Bahagian 1

Bright Day Light

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Carian Google

Assalamualaikum semua.

Sejak beberapa hari saya agak 'sibuk'. Ya, sibuk dengan macam-macam hal kerja dan hal di rumah. Bagaikan tidak cukup dengan itu, komputer riba saya pula buat hal. Sudahlah 'usang', buat hal pula, haha. Geram kalau difikirkan dengan entri yang tergendala disebabkan 'kesibukan dan kekacauan' ini. Hehe. Telefom bimbit saya yang kecil comel juga tidak manjadikan hal ini lebih mudah. Skrin kecil tidak memenuhi kriteria untuk saya mengemaskini blog saban hari. Bukan apa, terlalu kecil tulisannya, bak kata orang Kedah, 'merenit', maksudnya terlalu kecil sampai tidak boleh dibaca tulisannya. :)

Jadi hari ini saya hendak melepaskan 'geram'. Komputer riba yang buat hal telah berjaya 'dibaik pulih' dengan 'adapter' baru. Alhamdulillah. Jadi, entri kali ini berkisar pengalaman pendek saya ke negeri Cik Siti Wan Kembang ini pada Khamis dan Jumaat yang lalu (23 dan 24 Oktober) bersama keluarga.

Perjalanan kami bermula seawal jam 7 pagi. Bergerak dari rumah di Sungai Dua menaiki Innova abang ipar. Persinggahan pertama adalah di Hentian Perah.

decided to order Maggi Mee Goreng & Nasi Pataya from their ... 

Di sini, kami menikmati makan pagi laksam. Sedap sungguh laksam di gerai ini.

Seri Anjung Selera offers huge varieties of Malay food. 

Sambil makan-makan, anak kecil saya seperti biasa 'melayan' kucing peliharaan makcik di gerai ini yang berkeliaran di sekitar tempat kami duduk. Melihat anak kecil saya, selalu saya ingatkan diri untuk menikmati setiap detik di depan mata. Sebagaimana Khyra yang tidak hiraukan orang sekeliling apabila dia bertemu kucing. Sebagai seorang dewasa, saya bersyukur Allah telah kurniakan saya anak kecil yang selalu membuat saya berfikir bahawa hidup mesti disyukuri pada setiap detik ia berjalan, bukan hanya ketika di atas sejadah. Subhanallah. Banyak saya 'belajar' dari satu-satunya si kecil anugerah Allah kepada saya. Amin.

Menyambung catatan perjalanan, dari sini perjalanan kami teruskan sehingga sampai ke Bukit Bunga.

Bukit Bunga

Pelbagai pilihan makanan dan barangan boleh didapati di sini. Walaupun ini adalah percutian yang entah ke berapa kali saya ke Kelantan, pengalaman setiap kali ke negeri ini adalah seperti pertama kali. Saya suka perjalanan ke sini. Pemandangan bukit-bukau dan hutan yang sejuk mata memandang amat mendamaikan jiwa. Setelah hampir setengah jam di sini, kami meneruskan perjalanan ke Rantau Panjang.

Sampai di Rantau Panjang, jam menunujukkan hampir 12.20 tengahari. Usai parkir kereta, kami terus ke gerai makan bersebelahan stesen bas Rantau panjang untuk makan tengahari. Menu tengahari adalah tomyam campur, telur bungkus, daging masak merah dan kailan ikan masin. Alhamdulillah, dengan perut yang lapar, menu pula amat menyelerakan, semua orang makan tanpa suara! Setelah kenyang, 'penerokaan' ke gerai-gerai sepanjang jalan di pekan ini bermula. Ibu mertua, kakak ipar dan anak saudara saya 'shopping' sakan! Dalam pada tidak merancang untuk membeli apa-apa, akhirnya saya dapat 2 helai tudung ekspres di sini! :)

Usai di Kompleks Rantau Panjang, perjalanan kami teruskan ke Kota Bharu menuju ke White Cottage Guest House yang telah ditempah sejak minggu lepas. Perasaan teruja untuk menginap di homestay setelah saya mempunyai homestay sendiri, ironik tetapi sangat mengujakan!

Seterusnya, ingin tahu pengalaman saya menginap di White Cottage Guest House ini? Ikuti catatan saya di bahagian 2 entri ini. Tunggu!

Sehingga 'bertemu' lagi. Wassalam.

Penafian: Semua foto adalah carian google kerana foto dari telefon bimbit saya belum dimuat naik ke komputer riba. :)


No comments:

Post a Comment