Tuesday, October 28, 2014

Motivasi Belajar Bahasa Inggeris Cara Mudah!



 ten fun and easy ways to learn english

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Carian Google Fun Learning English

Assalamualaikum semua. Kali ini, mari belajar tips mudah berbahasa Inggeris!

Saya belajar Bahasa Inggeris pertama dengan guru di sekolah rendah. Masih ingat kerutan di dahi cikgu mendengar cerita hobi saya yang suka 'membaca' kamus! Haha. Nampak macam kalakar, bukan? Saya pernah terbaca tips yang menyatakan membaca kamus adalah satu teknik yang tidak efektif untuk pembelajaran bahasa. Namun saya sentiasa percaya tidak semua yang orang kata atau percaya adalah betul bagi kita. Mari saya bawa anda dengan kisah saya dan kamus.

Tip #1:
Bawa kamus ke mana saja anda pergi. Cari maksud apa-apa sahaja perkataan yang anda tidak tahu. Tidak kira perkataan itu anda baca di buku, suratkhabar, dari percakapan orang sekeliling atau di papan tanda kedai. Sekarang ini terdapat kamus elektronik, bukan? Sentiasa cari maksud perkataan.

Tip#2:
Aplikasikan/gunakan perkatan baru dalam percakapan atau penulisan anda. Kata-kata 'Belajar satu perkatan sehari' adalah sesuatu yang efektif dan tidak rugi jika anda cuba buat!

Tip#3:
Sentiasa cari bahan bacaan dalam bahasa Inggeris untuk anda baca. Sentiasa! Jangan sekejap-sekejap tetapi sentiasa. Sebagai contoh, di zaman sekolah dahulu saya suka membaca majalah hiburan. Jadi majalah yang selalu saya beli dan 'telaah' bersama kawan-kawan adalah Galaxy. Terpulangg kepada minat anda. Sekarang ini terdapat nanyak buku termasuk buku agama yang ditulis dengan gaya bahasa yang bagus dalam Bahasa Inggeris. Bagi saya sekarang, selain novel bahasa Inggeris, saya suka buku-buku motivasi. Ikut saja minat anda.

Ada antara pelajar saya yang suka manga, komik, buku thriller dan novel. Bacalah apa sahaja dan aplikasikan ke dalam karangan bahasa Inggeris anda di sekolah.

Tip#4:
Masukkan peribahasa atau idioms untuk menjadikan  penulisan anda lebih menarik. Sebagai contoh:
 


1) She said I'd never make it to college, but I got the last laugh.

atau, anda boleh menulis begini:

2) She said I'd never make it to college, but I got it.



Yang mana satu contoh di atas, ayatnya lebih menarik? Tentulah yang nombor satu kerana terdapat peribahasa di dalamnya, bukan? Juga, ingatlah, ayat yang menarik disertai dengan penggunaan peribahasa akan diberikan markah bahasa yang lebih tinggi dalam SPM. Jadi, pilihan di tangan anda!

Bertemu lagi di lain catatan. Selamat mencuba!




 

No comments:

Post a Comment