Saturday, October 25, 2014

Pengurusan Penyimpanan Barangan di Rumah

 Declutter your home images

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Carian Google

Salam pembaca yang dirahmati Allah. Hidup saya dipenuhi dengan pelbagai barangan yang saya sayang tetapi tidak saya gunakan. Jiak sekadar barangan hiasan tidak menjadi masalah besar, tetapi hampir kesemua benda saya ingin simpan untuk 'kenangan'! Sudahnya hidup saya 'ditemani' pelbagai barangan yang meenyerabutkan fikiran saya!

Sehubungan dengan ini, saya merujuk kepada beberapa laman web untuk membantu saya menyelesaikan masalah ini. Antara yang sangat bermanfaat adalah laman-laman web berikut: http://zenhabits.net oleh Leo Babauta, www.oprah.com oleh Oprah Winfrey, www.becomingminimalist.com oleh Joshua Becker dan www.lifehack.org oleh Julie McCormick.

Untuk catatan kali ini saya ingin berkongsi artikel oleh Leo Babauta. Dalam tulisannya, Leo Babauta menggariskan beberapa panduan untuk mengurus hidup kita dengan lebih mudah. Katanya mula dengan sesuatu yang mudah. Antara cara-cara yang digariskan adalah:

1) Ambil masa 10 minit setiap hari untuk mengemaskan mana-mana yang berselerak. Ingat, hanya 10 minit!
2) Mula dengan satu longgokan, buat keputusan samaada barang tersebut perlu dikitar semula, buang, jual atau untuk didermakan. Jangan fikir dua kali. Nekad! Gunakan kotaak berasingan untuk setiap satu.

Donate or throw away labelled packing boxes

3) Bagi barangan yang masih digunakan, disiplinkan diri untuk letak barangan tersebut di tempat sepatutnya.
4) Berhenti selepas 10 minit. Sambung keesokannya untuk 10 minit lagi. Ingat, satu langkah kecil setiap hari.

Setelah anda bermula dengan langkah-langkah di atas, teruskan usaha anda dengan:

* Pilih dan kemas satu tempat setiap hari, selama seminggu.
* Lakukan, jangan beerfikir panjang!
* Sentiasa letakkan kotak-kotak barangan di boot kereta agar mudah untuk anda buang apa yang sepatutnya dibuang, setiap kali anda keluar rumah!
* Jika anda tidak pasti, gunakan satu kotak 'Mungkin'. Selepas 6 bulan, jika anda tidak menggunakan barangan tersebut, kemungkinan besar anda tidak perlukannya!
* Minta pertolongan pasangan atau ahli keluarga untuk membuat keputusan bagi barang-barang yang anda rasa amat sukar untuk anda membuat pilihan.
* Nikmati hidup anda yang mudah. Fokus kepada betapa gembiranya anda hidup di dalam kawasan yang kemas dan bersih tanpa anda berasa serabut! Motivasi ini akan membuatkan anda terus dengan projek mengemas 10 minit sehari bagi tempat-tempat di rumah (atau mungkin di tempat kerja) anda yang selama ini memeningkan kepala anda!

Selamat mengemas!

Wassalam.

No comments:

Post a Comment