Tuesday, October 7, 2014

Penyediaan 'Goodie Bags' untuk Hari Lahir

 

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Koleksi Peribadi

Membuat goodie bags adalah minat saya. Seperti yang saya nyatakan di catatan pengenalan saya di blog ini, masa untuk kerja tangan kraf ini sentiasa 'ada' bagi saya, tidak kiralah sesibuk mana pun saya. Itulah dunia saya dan goodie bags. Terbaru, projek saya adalah sempena sambutan hari lahir yang keenam anak perempuan saya, Khyra. Sejak awal tahun Khyra bersekolah di tadika, boleh dikatakan hampir selang seminggu akan ada sahaja goodie bags yang dibawa balik. Katanya hari lahir kawan-kawan. Sejak itu Khyra selalu bertanya bilakah hari lahirnya pula akan tiba. Saya mengambil peluang itu mengajarkan puteri saya ini tentang bulan-bulan dalam setahun. Ini kerana puteri kecil ini selalu mendesak saya 'mempercepatkan' hari lahirnya! Tergelak saya ketika itu. Bagaimana ya hendak dipercepatkan? Sudah tentu mustahil, bukan? Tetapi, itulah kanak-kanak, tiada yang mustahil kamus kehidupan seharian mereka.

Berbalik kepada projek goodie bags yang saya siapkan dengan bantuan Khyra sendiri serta suami. Barang-barang yang digunakan mudah didapati. Antaranya ialah:
1) Beg kertas coklat
2) Riben saiz kecil
3) Kertas 'dolly'
4) Kad keras bercorak
5) Kertas warna
6) Gam panas atau gam UHU
7) Gam cair biasa
8) Stapler (atau penyepit baju kayu)
9) Penebuk kertas lubang 1
10) Gunting
11) Komputer dan printer (jika tidak menulis dengan tangan)

Cara-caranya:
1) Beg kertas coklat dilipat di bahagian atas kira-kira 1 inci serta ditebuk lubang di sebelah kiri menggunakan penebuk kertas.
2) Menggunakan riben yang telah digunting sepanjang kira-kira 20cm, masukkan riben tersebut ke dalam lubang di beg tadi. Kemudian lekatkan kedua-dua hujung riben tersebut menggunakan gam panas atau gam UHU.
3) Di bahagian hadapan beg kertas, lekatkan kertas 'dolly' di tengah-tengah. Kemudian di atasnya, letakkan kad keras bercorak yang telah digunting berbentuk empat segi sama. Saiz kad tersebut adalah mengikut diameter bahagian tengah kertas 'dolly' yang tidak bercorak.
4) Kemudian, lekatkan kertas warna yang telah dicetak ucapan Selamat Hari Lahir di atasnya. Saiznya harus lebih kecil daripada kad bercorak tadi.
5) Akhir sekali, bolehlah masukkan bahan makanan yang anda telah sediakan ke dalam goodie bags tersebut. Setelah selesai bolehlah stapler bahagian atas beg kertas yang telah dilipat tadi atau pun bolehlah menggunakan penyepit kain kayu yang dilekatkan kumbang kecil atau rama-rama (boleh didapati di kedai-kedai seperti Do It Yourself di Tesco).

Nota: Hiasan goodie bags adalah mengikut apa yang telah saya buat sempena hari lahir anak saya. Untuk idea-idea goodie bags serta hasil kraftangan saya yang lain, nantikan artikel saya seterusnya.

Sekian, moga perkongsian ini dapat memberikan ilham untuk anda memeriahkan sambutan hari lahir anak tersayang. Kos yang diperlukan amat rendah jika hendak dibandingkan dengan kegembiraan yang terpancar di wajah anak tersayang saat melihat kesungguhan anda merealisasikan sambutan hari lahirnya! Wassalam, berjumpa lagi di coretan saya yang akan datang.

Sehingga itu, saya doakan semoga kita semua sentiasa berada di bawah lindungan rahmatNya. Amin.





No comments:

Post a Comment