Tuesday, January 13, 2015

Aktiviti menarik menulis ayat Bahasa Inggeris

Teks: Rozanah Zakaria
Idea asal: Rozanah Zakaria

Memulakan penulisan karangan Bahasa Inggeris tingkatan 4 bukanlah semudah yang disangka. Namun, ia tidaklah terlalu susah atau membosankan jika anda ingin berkreativiti. Cuba bayangkan adik-adik perlu menulis karangan Bahasa Inggeris, 350 perkataan, pada jam 1.20 - 2.40 petang. Apa yang adik-adik rasakan? Mengantuk? Bosan? Terbayang adik sedang tidur di rumah di atas tilam yang empuk? Oh! Bayangan itu semua akan melemahkan semangat adik bukan. Jadi, apatah lagi guru yang mengajar? Tidak kena gaya, cikgu seoranglah nampaknya akan bercakap di hadapan kelas!

Namun, ia boleh jadi situasi yang menyeronokkan jika diselitkan aktiviti bersesuaian. Apa yang saya tulis di sini telah saya lakukan dengan para pelajar saya di kelas tingkatan 4. Tajuknya 'The Greater Sentence Variety'. Ini adalah topik permulaan atau 'introduction to writing'. 'Level' adalah permulaan atau 'elementary'. Mulanya, guru menyuruh pelajar menyalin nota berkaitan 'writing composition using coordinators' mengggunakan kata hubung 'and', 'but', 'or', 'so' dan 'for'. Beberapa contoh penggunaan kata hubung tersebut dibincangkan dengan pelajar. Saya telah memberi tiga contoh seperti di bawah kepada pelajar (sumber rujukan: ms 16, Koh Suat Chin, Nexus Tuntas SPM 4/5 English 1119):

Joining sentences using coordinators
We link ideas of equal importance by using coordinators such as and, but, or, so and for.

Examples: 
1) We sat on the beach and enjoyed the cool sea breeze.
2) He is not very handsome but he has a warm smile.
3) You can swim, make sandcastles or sunbathe at the beach.

Daripada contoh di atas, saya minta para pelajar berbincang di dalam kumpulan 3 atau 4 orang. Mereka harus menulis beberapa ayat sendiri menggunakan kata hubung seperti ditunjukkan dalam masa 10 minit. Ketua kumpulan akan menulis ayat-ayat tersebut di dalam buku tulis. Sambil pelajar menulis, saya memberikan token untuk 10 pelajar terawal yang habis membentuk ayat mereka sendiri.

Kemudian pelajar diberikan kertas nota kecil berwarna untuk mereka tulis semula ayat yang dibina. Saya kutip semua kertas itu setelah pelajar menuliskan juga nama kumpulan mereka di atasnya dan baca di hadapan kelas. Sambil saya membacakan ayat-ayat tersebut, saya berikan markah untuk setiap kumpulam yang dapat mngenalpasti ayat yang betul tatabahasa atau grammar serta ayat yang salah. Untuk setiap pebgesahan atau verification, kumpulan tersebut mendapat kredit 1 markah. Kumpulan yang membina ayat yang betul sepenuhnya juga mendapat kredit tersebut. Saya bacakan kesemua ayat tersebut.

Di akhir kelas, kumpulan pelajar yang mendapat markah tertinggi saya umumkan sebagai pemenang dana saya berjanji untuk memberikan mereka hadiah pada keesokan harinya. Hadiah yang saya beri hanya berupa buku nota kecil bersaiz poket. :). Namun, kegembiraan dapat saya lihat di wajah mereka. Sementara yang lain berazam untuk mendapat hadiah pada kelas seterusnya. Saya kira saya sudah dapat 'memenangi' hati mereka untuk belajar pada hari pertama! Alhamdulillah.

Sekian, hingga berjumpa lagi di catatan seterusnya.

No comments:

Post a Comment