Thursday, January 8, 2015

Cabaran belajar bahasa Inggeris di alaf baru

Teks: Rozanah Zakaria

Salam pembaca yang dirahmati Allah.

Tinggal beberapa hari saja lagi, persekolahan akan bermula bagi semua. Saya sangat gembira kerana cuti yang lama membuat saya rindukan suasana sekolah. Bagi adik-adik pelajar pula, terutama yang bakal menduduki peperiksaan SPM pada tahun ini, tahun 2015, sudah bersedia fizikal dan mental?

Bagi persediaan fizikal,pastikan adik sentiasa sihat. Jadi bersenam selalu. Tidak perlu bersusah-payah ke gimnasium. Cukup jika melakukan hobi bermain bola, badminton atau apa-apa sukan diminati. Asalkan mengeluarkan peluh, sudah memadai. Selain itu, pemakanan juga perlu dijaga. Makan mengikut panduan piramid makanan. Amalan terbaik adalah mengamalkan pemakanan sunnah. Sebagai contoh, amalkan makam kismis atau kurma setiap hari. Untuk rujukan pemakanan sunnah boleh rujuk di blog ABDR.

Untuk kesihatan mental, ingat solat lima waktu serta amalan-amalan sunat seperti solat dhuha dan solat hajat yang sebolehnya adik perlu lakukan setiap hari. In sha Allah, janji Allah itu pasti.

Berazamlah pada tahun baru ini untuk meningkatkan bahan bacaan adik-adik dalam bahasa Inggeris. Cuba baca sebanyak yang mungkin. In sha Allah, jika tidak banyak pun, sedikit akan lekat di kepala.

Moga tahun baru ini membuahkan hasil yang tidak terhingga untuk kita. Amiin.

No comments:

Post a Comment