Tuesday, April 7, 2015

Asalkan kita suka apa kita buat.

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Rozanah Zakaria

Salam. Akhir-akhir ini saya sangat sibuk. Yes, I'm super duper busy! Fuh, cabaran betul hendak mengurus masa dengan tenaga yang terhad yang saya ada.

Ada orang pernah bertanya, "Sibuk apa ye dengan pelajar tingkatan 5. Sibuk betul ye sampai tak sempat nak ambil tahu hal-hal lain (merujuk kepada satu program yang tidak sempat saya pantau dek kesibukan mengurus dan menekuni program pelajar tingkatan 5 bagi menghadapi Sijil Pelajaran Malaysia ketika itu)?" Ayatnya lebih kurang begitu. Disampaikan dalam nada yang amat sinis.

Hati saya terguris, teramat sangat. Walau agak mengambil masa selepas itu untuk melupakan, saya tetap gigih. Saya buat tidak peduli. Saya keraskan hati. Namun saya tetap memaafkan cikgu muda tersebut.

Terfikir juga saya, ketika itu terasa amat sedih dengan kata-kata seorang junior. Mungkinkah sikap kebanyakan geberasi muda sekarang begitu? Tidak. Saya percaya tidak semua begitu. Namun, saya juga percaya yang kita patut memghormati semua orang tidak kira lebih tua atau lebih muda. Akhlak yang baik adalah cermin peribadi mulia.

Berbalik kepada cerita saya yang terlalu sibuk sekarang. Setiap hari, ke sekolah jam 7.15, balik dari sekolah jam 6.15. Lebih kurang 11 jam saya 'bertapa' di sekolah. Fuh! Kalau hendak dicongak, memang sangat letih. Namun saya bertahan kerana semangat para pelajar saya!

Saya melatih pasukan drama sekolah tahun ini. Saya seorang sepenuhnya. Untungnya dua orang guru praktikal, Anis dan Izzati sudi membantu saya. Syukur tidak terkira. Pelajar pula? Ya Allah, hampir menitis airmata saya dengan semangat mereka! Sesungguhnya saya bertahan sehingga petang setiap hari di sekolah dek semangat mereka yang luar biasa!

Hendak tahu kisah semangat mereka yang membara? Ikuti catatan saya di entri akan datang.

Moga 'jumpa' lagi. Wassalam.

2 comments:

  1. Ye ayu mas. Anak muridlah la selalunya menjadi pembakat semangat seorang guru. 😊. Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya.

    ReplyDelete