Friday, April 3, 2015

Hidup biar bermanfaat

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Rozanah Zakaria

Salam. Hidup biar memberi manfaat. Walau kecil, mahupun besar, biarlah ada manfaat. Tidak kira kepada siapa. Yang paling penting manfaat kepada diri dulu. Kemudian, bila diri sejahtera, moga-moga manfaatnya akan tersebar kepada orang di sekeliling kita.

Apa boleh dibuat agar manfaat tersebar? Jom cuba beberapa langkah yang saya kutip dari sifu-sifu terkenal dan berjaya, yang saya sentiasa ikuti catatan fb mereka yang sangat bermanfaat. Mereka adalah 'mentor' saya. Mereka ini adalah Dr Irfan Khairi, Prof Dr Muhaya dan Dr Azizan Osman.

Selain mereka, saya juga diberi bimbingan berterusan oleh sifu cikgu Anys Idayu Zakaria. Terima kasih cikgu yang sentiasa menitipkan kata-kata semangat kepada kami di kelas blogging ABDR (Akademi Bekerja Dari Rumah) beliau.

Walau tidak kesemuanya, sebahagiannya alhamdulillah berjaya saya amalkan, walau sedikit.

#1 Sentiasa fokus jalan penyelesaian. Bukan fokus masalah.

#2 Sentiasa fikir luar biasa.

#3 Konsisten lakukan sesuatu walau amat kecil.

#4 Mulakan sesuatu segera. Jangan bertangguh. Langkah pertama sangat penting.

#5 Buat sesuatu dalam redha ibu bapa. Ingat, kejayaan akan jadi 'liat' sampai kepada kita andai tiada redha ibu bapa. Jangan biar mereka tertunggu-tunggu panggilan atau kepulangan kita.

#6 Sentiasa cari jalan untuk brsedekah setiap hari. Mulakan dengan jumlah kecil, tetapi konsisten setiap hari.

#7 Senyum. Senyum. Senyum.

Moga kita sentiasa jadi orang yang memberi manfaat kepada orang lain.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment