Saturday, June 20, 2015

Aku cikgu?

Teks: Rozanah Zakaria

Sudah lama aku jadi cikgu.
Dari dulu sampai sekarang.

Cinta aku masih di sini dalam diri. Ya, akulah cikgu itu. Yang dahulu semangat wajaku setinggi awan tanpa sempadan.

Aku kira, aku masih bersemangat seperti dulu. Namun, aku rasa, ada sesuatu telah 'hilang' dari ruh aku sebagai guru. Entah apa, aku pun tidak pasti.

Hmm, terkenang pabila kurenung satu-persatu wajah mulus anak didikku.

Senang aku memanggil mereka sebagai anak-anakku, atau 'my children'. Aku mengajar Bahasa Inggeris. Ya, bahasa penjajah itu, kata sesetengah muridku.

Ada yang pernah sinis bertanya, 'kenapa perlu belajar bahasa penjajah? Tidak cukupkah bahasa kita sebagai anak Malaysia?'.

Aku senyum.

Ya, mereka anak didikku. Mana bisa aku berlalu tanpa jawapan bagi mereka pandu.

Aku beritahu, 'ini bahasa ilmu. Bukan milik penjajah, tetapi milik Allah semua bahasa ini. Pahala untuk kita belajar ilmu dan memberi manfaat kepada yang lain.'

Kini mereka tersenyum. Mohon maaf padaku atas bahasa mereka sebelumnya.

Aku senyum juga.

Biasalah adatnya. Guru ini seorang yang perlu tahan cabaran. Perlu sentiasa jiwanya kental. Terkadang terfikir juga, aku tidak sekental mana, bagaimana aku boleh bertahan?

Ya, aku kira itu takdirku. Aku bahagia bersama anak didikku.

Hanya ketika bersama anak-anak didikku.

Aku seorang guru.

Aku bukan kerani.
Aku bukan tukang kebun.
Aku bukan pengasuh.
Aku bukan pelawak.
Aku bukan jururawat.
Aku bukan penyanyi.
Aku juga bukan pelakon.

Tetapi,

akulah kesemuanya pada mereka, anak didikku.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment