Thursday, July 16, 2015

Esok Raya

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Rozanah Zakaria






Salam. Mood raya sangat kuat hari ini. Mungkin esok raya, Inshaa Allah, jika ikut kalendar lah. Apap pun, kita sama-sama tunggu pengumuman malam ini di kaca televisyen (atau patut saya tulis l.e.d televisyen?). :)

Saya bersemangat. Seawal sebelum Subuh (selepas bersahur pagi tadi), saya telah memulakan ttugasan untuk hari ini tanpa berlengah. salah sat faktor agaknya tidak sabar untuk balik kampung malam ini. Nostalgia kan? Saya suka suasana malam raya sejak dari dulu. Walau hanya berbual-bual kosong sesama sendiri, perasaannya amat berlainan. Aura keceriaan, kegembiraan serta kemesraan amat dirasai. Agaknya sebab semua orang berfikir perkara yang sama. Agaknyalah kan?

Usai solat subuh, saya sudah siap untuk menyidai pakaian dari mesin basuh. Lihat di ampaian, baju sudah penuh. Terlupa pula malam tadi sudah menyidai seraga besar baju. Hehe. Tidak mengapa, tengahari, semua pakaian di ampaian bakal kering, jadi tali penyidai akan menerima pakaian lain di atasnya.

Kini, hampir selesai tugasan mengadap laptop. Anak kecil seawal jam 8.30 sudah keluar mengikut kakak-kakak sepupu ke pekan hari, katanya hendak ke Menaga. Haha. Istilahnya untuk Penaga. saya tersenyum dan iakan saja. Tidak mahu mencacatkan mood ceria si kecil di pagi hari.

Usai tugasan ABDR yang diberikan Cikgu Anys Idayu untuk ulasan e-book, saya berasa lega. Fuh! Siap akhirnya. Juga siap e-mel laporan untuk kerja saya. Nampaknya 'raya' saya sudah 'bermula' hari ini.

Selepas ini, kerja-kerja rumah pula: mencuci karpet, tingkap serta menyusun baju untuk pulang berhari raya di kampung. Saya siap tulis senarai barangan, takut tercicir apa-apa, terutama buah tangan untuk mak ayah serta anak saudara. Ha, tiba-tiba teringat, sampul raya masih belum diisi! Tambah satu lagi dalam senarai raya saya. :)

Okey, jom berkemas!

Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir dan Batin!

No comments:

Post a Comment