Sunday, August 23, 2015

Siri Ceramah SPM edisi Pendang Lake Resort.

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Rozanah Zakaria

Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bakal menjengah tanggal 2 November depan. Di Pulau Pinang, Peperiksaan Percubaan SPM peringkat negeri akan bermula esok (Isnin 24/8/2015). Debaran yang dirasa membuatkan adrenalin bergerak pantas, bukan sahaja para pelajar, malah guru-guru dan ibubapa juga.

Terkini, saya baru pulang daripada menjadi fasilitator bagi ceramah SPM anjuran PERDA (Perbadanan Kemajuan Wilayah Pulau Pinang), PUZ (Pusat Zakat Pulau Pinang) serta ICU (Unit Penyelarasan Penyertaan Bumiputera Pulau Pinang). Kali ini saya sebagai fasilitator. Sebelum ini di Bukit Merah Lake Town Resort sebagai salah seorang penceramah.

Para pelajar ini dipilih dari sekolah-sekolah dari seluruh Seberang Perai, seramai 290 kesemuanya. Bengkel terakhir sebelum peperiksaan percubaan ini merangkumi 13 jam pembelajaran Bahasa Inggeris tanpa-henti. Lebih kurang 90 peratus kandungan program adalah melaksanakan modul latih tubi, dengam bimbingan berterusan para penceramah serta fasilitator seramai 12 orang.

Di samping kesungguhan ditunjukkan para pelajar, faktpr disiplin masa amat dititikberatkan di sini. Namun, saya anggap kem ini berjaya untuk kesekian kalinya, membentuk disiplin tinggi para pelajar memgurus masa. Penggunaan masa yang optimum amat membantu melancarkan program ini.

Bagi setiap kem kecemerlangan akademik sebegini, untuk pemyampaian isi pengajaran selama 13 jam, persediaan modul dibuat oleh guru-guru yang sama 2 bulan sebelum program berjalan. Proses membina modul ini memerlukan pengetahuan serta pengalaman para guru dalam memastikan golongan pelajar sasaran ini mengalami kandungan pembelajaran yang menepati aras pengetahuan mereka. Walau terpkasa berkorban hujung minggu meraka untuk 'berkampung' bagi menyiapkan modul, para guru kumpulan saya ini amat dedikasi dalam menjalankam amanah yang dipertanggungjawabkan.

Syukur saya terpilih berada di kalangan para Jurulatih Utama yang sentiasa mempunyai aura positif yang kuat. Semiga sumbangan kecil saya dan rakan-rakan dapat membantu mentemarakkan lagi semangat cinta ilmu (secara spesifik pelajaran Bahasa Inggeris) di kalangan para pelajar SPM khususnya.

Semoga kalian berjaya dunia akhirat anak didikku. Sesungguhnya segala ilmu adalah milikNya yang dipinjamkan kepada kita untuk sementara di bumiNya ini. Amin.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment