Tuesday, September 8, 2015

Kisah saya dan bidang masakan

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Rozanah Zakaria

Salam. Ini kisah 'kecil' saya dalam bidang masakan.

Tiba-tiba saya ada kaitan? Haha, saya pun langsung tidak menyangka. Okey. Hendak dengar cerita saya? Jom!

Saya memang minat bidang masakan. Apa saja rancangan di televisyen yang ada kaitan dengan makanan dan masakan, walau apa bahasa sekali pun, saya akan menonton rancangan tersebut! Haha. Fanatiknya saya, bukan?

Dalam koleksi majalah saya pula, selain bahan bacaan ilmiah seperti Reader's Digest, Just English dan Her World (ilmiah bagi saya okey, haha) yang mengungguli carta koleksi saya adalah majalah masakan seperti Rasa dan Saji.

Tidak cukup dengan itu, saya beli Mingguan Wanita disebabkan resipi-resipi di dalamnya. Salah satu sebab saya beli surat khabar The Star pada hari tertentu juga adalah kerana ruangan masakan Amy Beh di dalamnya. Itu tidak dicampur lagi laman sesawang The Star Online yang saban hari saya asyik salin resepi-resepinya ke dalam Microsoft Word dan simpan dalam satu folder bernama 'recipes'. Hehe.

Selain resipi, saya sangat minat kraftangan. Kalau ada orang bertanya,  satu perkara yang saya sanggup lakukan tanpa bayaran (sebaliknya keluarkan duut saya pula), kraftangan adalaha jawapannya! Saya 'terjebak' dengan pertandingan masakan di sekolah juga disebabkan ini. Pulak? Kaitan saya dan masakan kini 'berjangkit' ke kraftangan pula. Haha. Jangan pening. Sebenarnya begini:

Saya terlibat dalam pertandingan masakan (membawa pelajar sekolah saya bersama seorang guru pembimbing masakan-guru ERT atau Ekonomi Rumah Tangga) ini kerana dua perkara:

1) Saya menjadi 'translator' bagi resipi dari Bahasa Melayu ke Bahasa Inggeris dan;
2) Saya ditugaskan bahagian hiasan (secara spesifik: bakul buah), iaitu menhias bakul untuk 'display' barangan yang akan digunakan dalama pertandingan masakan itu nanti.

Pendek cerita. Saya ikut serta sebagai guru pengiring kerana bidang saya Bahasa Inggeris dan minat saya dalam kraftangan.

Ha, nampak kaitannya sekarang?

Jadi, pendek cerita lagi, budak-budak comel sekolah saya ini jadi johan! Menangis terharu juga sekejap saya dan kawan saya R ini. Tidak langsung memyangka untuk menang. Huhu. Apa oun Alhamdulillah.

Jadi, tunggulah cerita kami di peringkat kebangsaan bulan Oktober nanti ya!

Jom tengok 'channel' 703!

Wassalam.

No comments:

Post a Comment