Sunday, September 6, 2015

Makan apa tengahari ni?

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Carian Google
makcikmanggis.blogspot.com


Salam. Makan apa tengahari Ahad ni?

Biasanya saya memang jarang memasak. Hujung minggu pula agak padat dengan mengemas rumah serta selesaikan membasuh, melipat dan menyeterika baju kami sekeluarga untuk seminggu. Ha! Jangan tak tahu, sejak ada seterika Phillips ni (ala yang Amway jual tu) saya sanggup seterika semua baju sekali! Haha, hebat bukan? Psst! Saya sudah 'terjebak' jadi ahli Amway ni disebabkan 'seterika seribu lebih' itu lah! Hihi.

Okey, balik kepada cerita makan tengahari.

Apabila ibu mertua menyuarakan hendak ke rumah kakak ipar tengahri ini, saya hanya mengiakan. Berbelah-bahagi juga sebenarnya walaupun saya memang sudah lama tidak ke rumah kakak. Bukan apa, ada raga buah dan 'menu stand' menunggu untuk dihias untuk Pertandingan Memasak Nestle Sekolah Menengah Peringkat Negeri pada Selasa depan.

Jangan salah faham ye!

Saya bukan bahagian memasak, tetapi bahagian hiasan untuk alatan memasak serta menulis menu dalam Bahasa Inggeris, itu adalah kepakaran saya, tetapi bukan memasak! :).

Saya hanya suka menonton rancangan masakan serta mengembara mencari makanan sedap! Bercakap tentang ini, saya sedang berangan jadi seperti Qi, Zizan  atau Heliza yang berpeluang mengembara ke serata dunia untuk mencari makanan sedap disamping melihat budaya masyarakat luar. Seronoknya! Okey, simpan cita-cita saya yang akan saya tunaikan suatu hari nanti itu ye!

Jadi itulah saja sebenarnya dilema saya, haha!

Fikir punya fikir, saya buat keputusan ikut ibu mertua. Tetapi saya akan sampai sedikit lewat dari mereka kerana ada hal di bandar berdekatan rumah. Hendak membeli cadar tambahan dan gantian bagi Zulaikha Homestay dan Rossa Homestay kendalian saya dan suami yang kini hampir tidak menang tangan!

Syukur Alhamdulillah! Rezeki yang Allah bagi pada kita tidak sama bukan?

Sesetengah dikurniakan ramai anak, harta bertambah, naik pangkat, dapat melancong beberapa kali setahun dan macam-macam lagi. Jadi, kita hanya perlu bersyukur dan jangan pernah membandingkan diri kita dengan orang lain, kecuali untuk kita kutip semangat kental mereka demi menggapai sebuah kejayaan!

Wah, berpuitis pula saya di tengahari! :)

Okey, rasanya saya perlu 'bergerak' keluar rumah sekarang. Tidak sabar juga hendak lihat apa menu di rumah kakak ipar tengahari ini. Perut tiba-tiba berkeroncong lagu 'Keroncong untuk Ana' nyanyian M. Nasir. Lagu untuk sayalah tu! Haha, perasan! :)

Sampai jumpa lagi. Jom makan!

Wassalam.

No comments:

Post a Comment