Tuesday, June 30, 2015

Jujurlah pada diri

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Rozanah Zakaria

"Jujurlah sayang, aku tak mengapa."

Ingat lagu ini? Beberapa ketika dulu agak popular. Ya, kita bercakap perihal jujur.

Saban hari, di kantor kerja. Bermacam hal, perangai serta karenah rakan sekerja kita hadapi. Terkadang memberi motivasi untuk terus menuju ke hadapan. Terkadang menyongsang arah pemikiran, membuat diri terpana tanpa alasan.

Terhenti, berfikir sebentar.

'Haruskah aku menurut arus? Haruskah aku menongkahnya? Haruskah aku buat tak tahu sahaja?' Hati berkata-kata.

Lama meneliti, tekun mengkaji.

Kesimpulan. Tak perlu dilema.

Jadilah diri sendiri. Yang paling penting haruslah JUJUR. Ya, JUJUR. Pada diri, juga pada orang lain. Bukan sekejap begitu, sekejap begini.

Teringat aku kata-kata pensyarah semasa di maktab (sekarang Institut):

"Jika anda bermasalah dan membawa masalah anda ke mana-mana, dengan itu supaya orang lain tahu anda ada masalah. Anda sebenarnya hanya menunjukkan kelemahan diri, bahkan tidak langsung mengurangkan masalah anda."

Terkesan dengan kata-kata itu, seboleh mungkin aku menyembunyikan masalah jika boleh.

Mengapa?

Supaya kita terlihat sentiasa mensyukuri kemudahan serta kesenangan, bukan hanya mengeluh membesarkan kesusahan yang selalunya hanya sebahagian kecil daripada nikmat yang kita kecapi selama ini.

Jujurlah pada setiap ketika, pada semua termasuk diri kita.

Jujur bukan hanya sekejap-sekejap.

Jujur dari saya. Wassalam.

Sunday, June 28, 2015

Novel Catch Us If You Can: Beyond the Text/Worsheet 14 (Tony)

Teks: Rozanah Zakaria
Sumber: Form 5 Literature (BPK KPM)

Questions to ask Tony
Soalan-soalan untuk Tony

1) What was your first impression of Rory when he arrived?
Apakah tanggapan pertama kamu tentang Rory semasa dia tiba?

2) How did you try to get to know him?
Bagaimana kamu cuba mengenali dia?

3) What special problems do you have at Castle Street?
Apakah suatu masalah istimewa yang terdapat di Castle Street?

4) What are your impressions of him now?
Apakah tanggapan kamu terhadap dia sekarang?

5) Why do you think he hates Castle Street so much?
Mengapakah kamu fikir dia sangat membenci Castle Street?

6) Do you think he should stay there?
Adakah kami fikir dia patut tinggal/menetap di sana?

7) Can you think of a better solution to hus problems?
Bolehkan kamu fikirkan satu penyelesaian yang lebih baik untuk nasalah-masalahnya?

8) Do you think Rory and Granda should be able to live together?
Adakah kamu fikir Rory dan Granda sepatutnya boleh tinggal bersama?

Note/Nota:

Students' responses may derive from their own experiences or from their understanding of issues in the novel.
Jawapan-jawapan para pelajar boleh diambil daripada pengalaman sendiri atau kefahaman daripada novel Catch Us If You Can.

Pakcik Guard dan Masa

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Rozanah Zakaria

Petang. Mata mengantuk. Kepala pusing. Badan letih. Jarum jam DKNY bertali hitam di tangan menunjukkan 3.

Khyra sampai bersama Abah. Menangis. Akhirnya destinasi menuju Sungai Petani. Swift tercatuk di sekolah.

Petang. Selepas buka puasa jam 7.34, masing-masing keletihan.

Terlelap. Kemudian tersedar. Jam hampir 10.30 malam. Keluar dan membeli lauk untuk makan malam (jam 11+) untuk ibubapa mentua (nota: aku hanya makan ketika berbuka dan sahur sahaja semasa bulan Ramadhan, 'tank' perut kecil).

Hampir 11 malam, tiba di hadapan pintu pagar sekolah. Dijenguk, pakcik jaga sedang mengalunkan ayat suci al-Quran.

Aku mengangkat tangan, beritahu tujuan ingin ambil kereta. Namun cepat-cepat kutahan tatkala pakcik ingin berdiri. Isyarat memberitahu ,"Tidak mengapa pakcik, saya buka pintu pagar sendiri."

Usai tugas. Ambil kereta, lambai pakcik jaga, tutup pagar sekolah dan memandu terus ke rumah, sambil berfikir tentang diri sendiri.

Refleksi diri:

1) Hati tersentuh (tersentap pun ada) dengan kegigihan pakcik jaga bertadarus seorang diri. Aku? Selesa di rumah. Kembali mencongak di dalam kepala, berapa helaian al-Quran telah aku baca hari ini.

2) Aku tidak perlu bekerja lewat malam seperti pakcik jaga. Tetapi nampaknya pakcik jaga lebih berjaya memanfaatkan masanya agar tidak berlalu sia-sia.

3) Pengajaran dari cerita pakcik jaga. Untuk aku dan untuk kita. Mendalam ertinya. Jom baca al-Quran hari ini.

Ramadhan kareem. Wassalam.

Thursday, June 25, 2015

Novel Catch Us If You Can: Beyond the Text/Worsheet 14 (Val Jessup)

Teks: Rozanah Zakaria
Sumber: Form 5 Literature (BPK KPM)

Salam Ramadhan.

Questions to ask Val Jessup
Soalan-soalan untuk Val Jessup

1. What was your reaction when Dr Nicol first called you?
Apakah reaksi anda apabila Dr Nicol menghubungi anda?

2. What was your reaction when you were told that Granda had set fire to the flat?
Apakah reaksi anda apabila anda diberitahu bahawa Granda telah menyebabkan flat mereka terbakar?

3. Why do you think Rory hates Castle Street so much?
Mengapakah anda fikir Rory sangat bencikan Castle Street?

4. Do you think he should stay there?
Adakah anda fikir Rory patut tinggal/menetap di sana?

5. Can you think of a better solution to his problems?
Bolehkah anda fikir cara lain yang lebih baik untuk menyelesaikan masalah-masalah Rory?

6. Do you think you should have tried to get Granda a home help sooner?
Adakah anda fikir, anda sepatutnya cuba  mendapatkan pembantu rumah untk Granda secepat mungkin?

7. Do you think Granda should stay in Rachnadar?
Adakah anda fikir Granda patut tinggal/menetap di Rachnadar?

8. Do you think Rory and Granda should be able to live together?
Adakah anda fikir Rory dan Granda sepatutnya boleh tinggal bersama?

Selamat menjawab. Sebarang persoalan boleh dikemukan melalui:

W/app: 0124208212

Facebook (sila pm inbox): Rozanah Zakaria

E-mail: rozanahz@yahoo.com

atau

tinggalkan komen anda di bawah.

Selamat maju jaya.

Novel Catch Us If You Can: Beyond the Text/Worsheet 14 (Mrs Foley)

Teks: Rozanah Zakaria
Rujukan: Form 5 Literature (Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK), Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)

Ini adalah sambungan bahagian 1, tugasan Lembaran Kerja 14, kelas 5 Perdagangan A, Questions to ask Dr Nicol.

Nota penting: Maksud dalam Bahasa Melayu bukanlah translasi secara terus, yang penting maksudnya adalah sama. Jadi, mohon pelajar-pelajar tidak bandingkan perkataan demi perkataan.

Questions to ask Mrs Foley
Soalan-soalan untuk Mrs Foley

1. What do you think of Rory?
Apa pendapat anda tentang Rory?

2. Do you think it is right that he has to look after his Granda?
Adakah anda fikir Rory patut menjaga Granda?

3. How has this affected his work in school?
Bagaimana hal ini memberi kesan kepada pembelajaran Rory di sekolah?

4. How has it affected his leisure time?
Bagaimana ini memberi kesan kepada masa lapang Rory?

5. What did you think of Granda's behaviour at Parents' Night?
Apa pendapat anda tentang sikap Granda semasa Parents' Night?

6. What do you think should happen to Granda now?
Pada fikiran anda, bagaimanakah sepatutnya kehidupan Granda sekarang?

7. What do you think should happen to Rory now?
Pada fikiran anda, bagaimanakah sepatutnya kehidupan Granda sekarang?

8. Do you really want to be his foster mother?
Benarkah anda betul-betul ingin jadi ibu angkat Rory?

Sila lihat entri seterusnya untuk soalan-soalan yang dikemukan kepada Val Jessup & Tony.

Anda boleh tinggalkan komen di bawah atau email saya di rozanahz@yahoo.com jika ada apa-apa pertanyaan atau kemusykilan.

Selamat memjawab.

Novel Catch Us If You Can: Beyond the Text/Worsheet 14 (Dr Nicol)

Teks: Rozanah Zakaria
Sumber Rujukan: English Literature Component for Form 5: Teacher's Resource Book (Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia)

Berikut adalah Lembaran Kerja 14 bagi tingkatan 5, kelas 5 Perdagangan A. Di dalam lembaran kerja ini, berikut adalah tugasan yang perlu dilakukan para pelajar.

Disertakan di sini versi Bahasa Melayu untuk rujukan dan panduan para pelajar.
Selamat menjawab.

TASK
TUGASAN

In the first half of Catch Us If You Can many people try to help Granda and Rory.
Dalam sebahagian pertama Catch Us If You Can, ramai individu yang cuba membantu Granda dan Rory.

Imagine that four of these people have a meeting to discuss what is best for both Granda and Rory.
Andaikan 4 orang daripada mereka mengadakan mesyuarat membincangkan apa yang tebaik untuk Granda dan Rory.

Decide what your character thinks would be the best thing to do. The questions below will help you.
Buat keputusan yang terbaik. Soalan-soalan di bawah boleh membantu anda.

Questions to ask Dr Nicol
Soalan-soalan untuk Dr Nicol

1. What do you think of Granda and Rory?
Apa pendapat anda tentang Granda dan Rory?

2. Why do they make you laugh?
Mengapa mereka buat anda ketawa?

3. What is Granda suffering from?
Apakah penyakit Granda?

4. Where will he get the best care?
Di manakah dia boleh dapat rawatan terbaik?

5. Do you think it is right that Rory has to look after Granda?
Pada fikiran anda, patutkah Rory menjaga Granda?

6. Why did you contact Val Jessup?
Mengapa anda menghubungi Val Jessup?

7. What do you think should happen to Granda now?
Pada fikiran anda, bagaimanakah sepatutnya kehidupan Granda sekarang?

8. What do you think should happen to Rory?
 Pada fikiran anda, bagaimanakah sepatutnya kehidupan Rory sekarang?

Peringatan: Tarikh akhir (deadline) adalah pada Isnin 29/6/2015.

Sunday, June 21, 2015

Kawan yang betul-betul kawan.

Teks: Rozanah Zakaria

Siapa kawan kita?
Betul ke kita kenal siapa kawan kita?
Siapa kawan, siapa lawan?

Hendak tahu siapa kawan?

Kau senang, dia juga gembira, memberi semangat supaya lebih berjaya.
Kau gembira, dia juga menguntum senyum ceria.

Bukan dia yang membunuh semangat membaramu.
Bukan dia yang mencebik melihat tawamu.

Hendak tahu siapa kawan?

Kau susah. Dia turut susah. Dia juga gundah. Takkan dibiar kau harungi sengsara sendiri.

Hendak tahu siapa kawan, siapa lawan?

Tunggu semasa engkau berada di roda paling bawah.
Dialah yang akan paling setia menemanimu, walau apa yang mendatang.

Tika itu, baru kau betul-betul tahu, siapa kawan, siapa lawan.

Salam ramadhan.

Wassalam.

Saturday, June 20, 2015

Aku cikgu?

Teks: Rozanah Zakaria

Sudah lama aku jadi cikgu.
Dari dulu sampai sekarang.

Cinta aku masih di sini dalam diri. Ya, akulah cikgu itu. Yang dahulu semangat wajaku setinggi awan tanpa sempadan.

Aku kira, aku masih bersemangat seperti dulu. Namun, aku rasa, ada sesuatu telah 'hilang' dari ruh aku sebagai guru. Entah apa, aku pun tidak pasti.

Hmm, terkenang pabila kurenung satu-persatu wajah mulus anak didikku.

Senang aku memanggil mereka sebagai anak-anakku, atau 'my children'. Aku mengajar Bahasa Inggeris. Ya, bahasa penjajah itu, kata sesetengah muridku.

Ada yang pernah sinis bertanya, 'kenapa perlu belajar bahasa penjajah? Tidak cukupkah bahasa kita sebagai anak Malaysia?'.

Aku senyum.

Ya, mereka anak didikku. Mana bisa aku berlalu tanpa jawapan bagi mereka pandu.

Aku beritahu, 'ini bahasa ilmu. Bukan milik penjajah, tetapi milik Allah semua bahasa ini. Pahala untuk kita belajar ilmu dan memberi manfaat kepada yang lain.'

Kini mereka tersenyum. Mohon maaf padaku atas bahasa mereka sebelumnya.

Aku senyum juga.

Biasalah adatnya. Guru ini seorang yang perlu tahan cabaran. Perlu sentiasa jiwanya kental. Terkadang terfikir juga, aku tidak sekental mana, bagaimana aku boleh bertahan?

Ya, aku kira itu takdirku. Aku bahagia bersama anak didikku.

Hanya ketika bersama anak-anak didikku.

Aku seorang guru.

Aku bukan kerani.
Aku bukan tukang kebun.
Aku bukan pengasuh.
Aku bukan pelawak.
Aku bukan jururawat.
Aku bukan penyanyi.
Aku juga bukan pelakon.

Tetapi,

akulah kesemuanya pada mereka, anak didikku.

Wassalam.

Entah berapa lama?

Teks: Rozanah Zakaria
Idea asal: Rozanah Zakaria

Entah berapa lama?
Aku busa bertahan lagi

Entah berapa lama?
Sebelum aku nekad undur diri

Entah berapa lama?
Aku akan di sini

Mengira detik demi detik
Hari demi hari
Dalam jiwa yang semakin pudar ilusi
Dalam hati yang semakin pasrah mencorak erti
Segalanya mungkin
Tatkala aku terkadang semangat tinggi
Tatkala aku terkadang merudum sanubari

Masih aku di sini
Membilang hari
Di senja merah
Meniti hari, demi hari.

Wassalam.

Tuesday, June 9, 2015

Doa untuk Sabah

Teks: Rozanah Zakaria

Berita sedih yang menyayat hati ini berlaku semasa saya berada di bumi Shanghai.

Apabila teknologi seperti whatsApp digunakan untuk menyebarkan sesuatu yang penting seperti berita gempa bumi di Sabah, ramai yang mendapat manfaat. Namun, jika ada yang menokok tambah berita palsu dan negatif, perbuatan sebegini amat menyedihkan.

Mari sama-sama meadah tangan, sekurang-kurangnya sedekahkan al-fatihah kepada mangsa samaada mereka msih hidup atau yang telah pergi.

Mari kita doakan juga, pasukan keselamatan kita berjaya menemui kesemua mayat mangsa yang terlibat.

Alfatihah.

Wassalam.