Friday, April 29, 2016

Bagaimana mengajar Grammar bagi pelajar yang tidak minat Bahasa Inggeris?




Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Rozanah Zakaria

Tip di sini adalah aktiviti yang telah saya jalankan di kelas bersama pelajar-pelajar saya yang seringkali pasif dan tiada minat dalam subjek ini.

Idea asal saya adaptasi daripada catatan facebook Little Chuckee oleh Saudara Muhammad Nazmi serta idea yang pernah diberikan rakan rasa Teacher Melorina. Namun, saya aktiviti daripada idea saudara Nazmi ini saya adaptasi mengikut kesesuaian bagi pelajar saya kerana beliau mengajar sekolah rendah manakala saya di sekolah menengah.




Kelas: Grammar (mengklasifikasi Noun dan Verb)
Tempat: Hadapan pentas mini, padang sekolah (kelas saya waktu pagi, jadi cuaca masih redup ketika itu)



Permulaan kelas: pelajar saya bahagikan mengikut kumpulan. (saya tentukan bilangan ahli kumpulan, tetapi saya beri kebebasan pelajar untuk memilih ahli kumpulan).

1) 'Paper and Bingo': bagi menentukan kumpulan yang akan memulakan aktiviti, saya beri 2 'bola' dibuat dari kertas warna.

Kelas grammar dimulakan dengan Aktiviti Bingo untuk menentukan kumpulan yang akan memulakan 'shaking'. Dalam kelas ini, saya arahkan pelajar membentuk 6 kumpulan. Mereka boleh memilih ahli kumpulan sendiri. Jadi, masing-masing sangat seronok bekerjasama daalam kumpulan yang 'satu kepala'. Kotak 'bingo' saya tandakan dengan nota post-it. Aktiviti dimulakan dengan setiap kumpulan menghantar seorang wakil ke hadapan pentas kecil untuk melontar bola kertas (dibuat daripada kertas pelbagai warna-untukkelas ini saya hanya gunakan dua warna-jadi, setiap kali lontaran, hanya dua wakil kumpulan berdiri di kotak -yang saya tandakan dengan kertas A4) yang disediakan di hadapan pentas kecil). Setiap kumpulan yang berjaya 'bingo' (dapat melontar bola ke dalam sekurang-kurangnya 2 petak berturut-turut), kumpulan tersebut tersenarai sebagai antara 3 kumpulan pertama yang akan melakukan aktiviti 'shaking'