Friday, April 29, 2016

Hendak bercuti? Bagaimana merancang percutian yang bermakna?

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Rozanah Zakaria
Pengalaman pertama Cik K menaiki ETS


Salam. Cuti sekolah akan menjelma kurang dari sebulan lagi. Ramai yang sudah buat tempahan umtuk bercuti. Sebagai pemilik homestay, saya ada beberapa saranan, panduan dan etika untuk orang-orang yang ingin bercuti atau 'holidaymakers':

1) Rancang awal percutian anda.

Lebih lama lebih baik. Samaada percutian anda melibatkan penginapan homestay atau hotel. Ada tetamu yang menempah homestay saya setahun lebih awal berserta deposit. Jadi kerja pemilik homestay jadi mudah, begitu juga dengan pelanggan.

2) Tentukan bilangan ahli rombongan untuk bercuti, catat.

Kira bilangan semua yang terlibat termasuklah kanak-kanak dan bayi. Ini kerana mereka juga ada hak untuk ruang sendiri (dalam kenderaan dan penginapan).

3) Buat pelan (itinerary) untuk panduan semasa percutian anda.

Itinerary yang lengkap bakal memudahkan pergerakan dan menjadikan percutian anda sesuatu yang tenang dan menggembirakan.

4) Minimumkan jumlah beg.

Jangan bawa terlalu banyak barang. Bawa hanya yang betul-betul perlu sahaja. Ini kerana ada risiko tertinggal beg jika anda bawa terlalu banyak barang.

Jadi, apa lagi? Rancang percutian anda sekarang! Kesibukan kerja tidak akan habis, 'cipta' masa percutian yang bermakna bagi anda sekeluarga sekarang! :)

Selamat bercuti!

No comments:

Post a Comment