Friday, June 10, 2016

Perkara ngeri dalam hidup Cikgu Bahasa Inggeris

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Rozanah Zakaria

Benda paling 'ngeri' dalam hidup cikgu Bahasa Inggeris tingkatan 5 adalah, 'marking paper 2, keluar cerita pasal novel yang ada 'fakta baru' yang belum pernah dijumpai', maka garu kepala lah cuba ingat balik, 'betul ke ada fakta ni dalam novel ni?'. Maka, selak balik helaian novel dan didapati fakta tersebut adalah auta. Oh! Masa dah habis paling kurang 20 minit untuk cari tu je, ok? Haha. Sabar itu separuh daripada iman, ingat tu!

Kemudian, bab esei, kertas 1. Kalaulah dalam dunia ni ada orang-orang yang pemikiran dan sel-sel dalam kepala mereka boleh berhubung dengan aku, jadi pemikiran semua sama, boleh program apa yang aku nak, ala, macam kau programkan komputer la, tu pun nak kena cerita details ke? Haish!

Kalau ada, mesti aku nak upah mereka ni semua (harap-harap ada 20 macam ni pun jadilah), berapa bayaran pun aku sanggup pertimbangkan rasanya. Tapi ada ke? Tak ada lagilah rasanya setakat aku menulis catatan ni.

Jadi, kesimpulan? Baca sendiri, bersedia untuk ketawa, menangis, garu kepala, mata berpinau dan macam-macam simptom lagi, sehinggalah habis kesemua skrip karangan untuk diperiksa. 

Dalam kes aku, ada lebih kurang, 100 novel esei, 100 continuous essay dan 100 directed essay. Kesemuanya macam-macam 'genre' yang aku tak pasti samaada aku terlebih 'share knowledge' yang aku belajar kat universiti dulu, atau memang budak-bidak sekarang semua sel-sel otak 'terlwbih' berhubung? (Baca dengan nada positif).

Selamat maju jaya untuk aku.

Doakan aku sihat sampai sekolah buka minggu depan.

Amiin.


No comments:

Post a Comment