Wednesday, July 13, 2016

Teknik Menjawab Section D Novel Kertas 2 SPM (Sing to the Dawn): Pengenalan

Teks: Rozanah Zakaria

Salam. Pejam celik, pejam celik, kita sudah memasuki bulan ke 7 tahun 2016.

Jadi, berkaitan itu, saya ingin ulang semula, secara lebih terperinci, bagaimana menulis pengenalan (introduction) bagi Section D (Novel), Kertas 2, Bahasa Inggeris SPM.

Masih ramai yang agak kabur bagaimana memulakan perenggan yang paling penting ini? Jom lihat di bawah!

Question/soalan:

"Write about a character that you like.
Tulis mengenai 1 watak yang kamu suka.

State whether you would like to emulate the character.
Nyatakan samaada kamu ingin lakukan sebagaimana apa yang dilakukan watak tersebut.

Give evidence based on the text."
Berikan bukti-bukti berdasarkan teks/novel.

Mulakan dengan:

         (1) The novel that I have studied is Sing to The Dawn by Minfong Ho. (2) The character that I like in the story is Dawan. (3) I really love to emulate her character as she is determined, obedient and far-sighted. These characteristics are shown by Dawan's act throughout the novel, in her dealings with those around her, to uphold her belief of furthering education in the city. (4) Dawan is a young Thai girl, staying with her family in a village. She studies in the same class as her brother, Kwai. Though they are equivalently smart in their studies, Dawan is treated inequally by her father, just because she is a girl.

Okey, itu sahaja yang perlu anda tulis dalam perenggan pertama. Bak kata orang putih, simple and sweet. Tidak perlu pengenalan yang panjang berjela tetapi tidak menjawab soalan yang ditanya. Jangan tulis nombor pula ye, itu adalah untuk panduan anda bagi tujuan penerangan yang akan saya sampaikan di bawah.

(1) Ayat ini adalah 'standard'. Tidak perlu ubah. Kecuali jika anda belajar novel yang berbeza. Itu sahaja. namun bagi para pelajar yang membaca novel ini di sekolah, ini adalah jawapan 'standard' anda.

(2) Ayat ini diambil 'sebijik' daripada soalan. Kenapa perlu salin soalan? Okey, menulis semula soalan dalam bentuk pernyataan menunjukkan anda mula memahami apa yang dikehendaki soalan. Kenapa penting? Kerana anda perlu buat pemeriksa faham bahawa anda faham soalan itu. itu adalah elemen penting bagi pelajar yang ingin skor 15/15 (markah penuh) bagi bahagian ini.

(3) Ayat ini menghuraikan bahagian kedua soalan apabila ditanya 'adakah anda ingin lakukan sebagimana apa yang Dawan lakukan'. Menjawab bahagian kedua soalan juga menunjukkan bahawa anda faham kehendak soalan.

(4) Seterusnya, dalam ayat ini, anda perlu menceritakan sedikit, secara jelas, cerita ringkas berkenaan watak yang anda pilih dalam novel yang dipelajari kerana dalam perenggan-perenggan seterusnya (kedua, ketiga dan keempat), anda akan menghuraikan apa amalan murni/perbuatan baik yang dilakukan oleh watak ini. (Dalam kes ini, Dawan).

Itu sahaja untuk kali ini. Huraian bagi perenggan-perenggan lain telah juga saya ceritakan dalam entri terdahulu. Anda boleh juga rujuk di sini.

Ingin bertanya lebih lanjut, boleh email saya di rozanahz@yahoo.com

Selamat maju jaya! 

Sekian.

3 comments: