Wednesday, November 9, 2016

Toto dan kasut.


Lepas kerja, jalan-jalan cari toto (comforter dalam bahasa utara).
Selepas beli toto, rasa macam hendak makan pula.

Aku menjenguk kedai bihun sup dan moi sup, tak buka pula hari ini.
Sudah terbayang-bayang air gelas besar, hampir sebesar jag kecil di rumah aku.
Aku telan liur. Kecewa.

Aku pusing kiri kanan, ternampak kedai kasut.
Tidak pernah pula aku masuk kedai ini.
Menjenguk ke kedai kasut, ternampak pulak kedai menjual laksa, bihun sup dan mee kuah.
Ish! Sedapnya.

Aku menjenguk di bahagiaan belakang, mata meliar mencari tempat untuk duduk, penuh!
Terbayang pulak aku sedang makan laksa. Haish!
Last-last aku beli nugget sahaja. Teramat lapar, perut berkeroncong minta diisi. 

Sambil menjinjing plastik nugget, aku ke kedai kasut tadi.

Teringat pada Cik K yang rajin ke kelas KAFA, dengan selipar pink yang sudah makin kelabu pinknya.
Banyak kasut kanak-kanak di sini.

Aku meninjau sekitar dalam kedai.
Ingat hendak menjamu mata sahaja, akhirnya nampak selipar pink comel.
Tengok harga, tidaklah mahal sangat.
Aku ambil sepasang, kuhulur pada adik penjaga kedai.

Sambil berdiri di kaunter bayaran, mata aku melilau melihat sekeliling.
Tiba-tiba ternampak pula 1 kotak besar kasut atas lantai.

Aku tanya adik si penjaga kedai,
'kasut tu buat apa, juai ka?'

'Ha, juai murah kak. Kasut tu ada kuning-kuning sikit. Elok lagi, jenama tu mahal-mahal tu, kualiti pun elok', jawabnya ramah.

Aku terus ke kotak kasut.
Aku belek.

'Berapa satu ni dik?'
'Pat blas ja kak'
'Mai kira ada berapa pasang? Nak ambik semua'

Sambil adik tu mengira kasut, aku duduk di kerusi.
Aku minta izin hendak duduk sambil makan, teramat lapar!

Dipendekkan cerita (pendeklah sangat kan! Haha!😝)

Inilah kasut2 tu, aku dah prism-kan.

Nanti bila sudah sedia semuanya, aku tunjuk gambar sebenar & apa motif sebenar aku beli kasut-kasut ni.

(Walaupun aku percaya, buat apa-apa tidak semestinya perlukan motif dan tidak semestinya perlu menjelaskan dengan panjang lebar pada orang lain.)

Jeng! Jeng!
👻👻

Terima kasih kerana membaca sehingga setakat ini.
Tunggukan sambungannya!

Sekian.

#iamrozanne
#idowhatifeelright

No comments:

Post a Comment