Sunday, September 27, 2015

Lipat kain kaedah 'undang-undang 3 helai'

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Rozanah Zakaria

Siapa di sini ada masalah kain bertimbun di rumah? Sila angkat tangan! Haha. Saya pun termasuk sekali dengan anda! Bayangkan, sudahlah letih setelah bekerja di pejabat seharian (bagi kes saya mengajar seharian, haha), balik rumah kena lipat kain lagi? Alamak? Penat kan?

Saya pernah sampai ke satu tahap, kain penuh dalam 5 bakul besar, kemudian ada selonggok 'gunung' lagi di atas permaidani! Haha, anda pernah cipta rekod 'sehebat' ini? Hehe.

Apabila difikirkan, sampai bila hendak begini, bukan? Macam-macam cara saya cuba supaya semangat saya tetap utuh untuk melipat kain sehingga habis setiap hari. Tetap buntu! Huhu.

Akhirnya saya terfikir, 'kalau aku tak boleh lipat banyak-banyak, kenapa aku tak buat sikit-sikit? Lama-lama mesti habis juga kan?'. Kemudian saya terus buat keputusan untuk 'undang-undang 3 helai'. Haha. Bunyi macam kelakar, bukan? Saya pun sebenarnya tergelak sendiri dengan idea saya itu. Tapi, jangan tak tahu ye, saya berjaya membuatkan semangat saya tidak luntur! Sampai begitu sekali kan hendak selesaikan masalah melipat kain, haha!

Apa yang saya buat? Jom lihat, kalau menarik, boleh sama-sama cuba dan tinggalkan komen supaya kita boleh saling membantu!

1) Setiap kali saya lalu di tempat 'pengumpulan' kain, saya akan lipat 3 helai.

2) Setiap kategori saya ambil 3 helai. Contoh 3 jeans, 3 t-shirt saya, 3 t-shirt suami, 3 seluar panjang anak.

3) Berhenti! Jangan lipat lebih daripada 3 helai bagi setiap jenis kain tadi! Kenapa? Anda akan cepat rasa bosan. Jadi, ingat, jangan lebih tau!

4) Cepat! Lipat dengan cepat! Jika lambat, anda akan cepat bosan sebagaimana saya sudah rasai.

5) Ingat ini: jika selama 10 tahun anda tidak berjaya menghabiskan timbunan kain anda, jangan terlalu berangan hendak berjaya menggunakan kaedah ini dalam masa seminggu. Tenangkan fikiran, tenangkan diri, beri masa pada diri anda. Takkan pasal lipat kain tak habis hendak rasa tertekan pula? Relaks la kan?

Jom cuba! 

No comments:

Post a Comment