Sunday, September 27, 2015

Raya korban dan pengorbanan

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Rozanah Zakaria




Aku pernah bersuara pada suami, kalau ibu atau bapa mertua tidak sihat, aku sanggup ambil cuti separuh gaji untuk jaga mereka. Entahlah, agaknya Allah makbulkan hajat aku itu sekarang. Ibu dan bapa mertua kini semakin memerlukan perhatian kami (kerana kami tinggal bersama mereka). Ibu mertuaku sudah banyak hari demam. Semakin hari kulihat dia agak lemah. Belas pula dalam hati aku.

Kebetulan minggu ini, sehari selepas raya haji, aku dapat panggilan telefon dari sekolah mengatakan aku harus ke Pendang Lake Resort bagi satu ceramah SPM. Dua-dua adalah tanggungjawab aku yaang perlu aku lunaskan. Tapi berat rasa hati ini hendak meninggalkan rumah kerana pada masa yang sama, suamiku pula harus bekerja di luar kawasan. Inilah yang mungkin dikatakan pengorbanan.

Namun, aku buntu sekejap! Sudahlah ibu dan bapa mertua kurang sihat, takkan aku hendak tinggalkan anak aku pula untuk mereka uruskan si kecil itu ke sekolah. Akhirnya aku memohon untuk tidak menyertai ceramah SPM tersebut. Alhamdulillah diperkenankan Allah, mudah aku mendapat pelepasan. Namun, aku juga fikir kesusahan mereka untuk mencari ganti aku. Jadi, aku cuba sedaya-upaya mencari pengganti.

Setakat ini aku belum dapat mencari pengganti. Aku hanya mampu terus berusaha mencari, dan pada masa yang sama memohon agar Allah permudahkan aku.

Amin.


No comments:

Post a Comment