Sunday, October 19, 2014

Bukan Mudah: Bahagian 2

 

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Rozanah Zakaria

Assalamualaikum semua. Semoga rahmat Allah sentiasa melindungi kita.

Catatan saya pada hari ini tentang bukan mudah adalah untuk bahagian kedua. Saya telah jumpa buku kecil saya yang telah saya sebutkan di entri sebelum ini. Amin. Benarlah, saya pernah terbaca satu kata-kata motivasi di Internet beberapa hari lepas, antaranya menyebut, 'jika kita hilang sesuatu, kemas tempat kerja anda'. Kata-kata yang mudah namun memberi penyuntik semangat kepada saya untuk mengemaskan ruang atas rumah saya di mana saya menyimpan 'khazanah' pelbagai buku di 2 rak kecil. Alhamdulillah buku yang dicari-cari telah saya temui.

Sebenarnya, bukan mudah saya hendak meggerakkan diri melakukan sesuatu. Saya percaya anda juga pernah merasa begitu, bukan? Jadi, semntelah terbaca terlihat kata-kata itu, tanpa berfikir panjang saya terus bangun dan mula mengemas rak buku serta mainan anak saya yang berbakul-bakul, selama 2 jam tanpa henti! Fuh, memang penat tetapi saya sangat beruas hati melihat hasilnya.

Seperti yang saya sebutkan, bukan mudah untuk menulis, apatah lagi menulis sajak. Jika tiada ilham, buatlah apa sahaja, saya tetap buntu. Jadi tiada masa tertentu untuk ilham menulis (samaada catatan blog atau sajak). Apa yang saya buat adalah memastikan setiap kali keluar rumah, saya akan pastikan sebuah buku catatan kecil dbawa bersama, manalah tahu tiba-tiba idea datang walaupun tengah memandu, bukan? Jika itu terjadi, saya pasti berhenti di tempat yang selamat, kemudian menulis apa yang terbit di fikiran. Kadang-kadang suami tergelak melihat telatah saya, katanya pelik dan sangat obses! Haha, tetapi saya katakan kepada suami, itulah dunia saya dan dia sentiasa memahami.

Jadi kali ini, saya ingin paparkan salah satu koleksi sajak saya daripada buku catatan kecil saya yang lusuh. Jom baca!

Mengapa, Alangkah

Mengapa mesti manusia benci?
Alangkah indah jika sayang-menyayangi

Mengapa mesti manusia curiga?
Alangkah indah jika saling percaya

Mengapa mesti manusia menipu?
Alangkah indah jika yang ada hanya kejujuran

Mengapa mesti manusia cemburu?
Alangkah indah jika saling memberi dorongan

Mengapa mesti manusia mencaci?
Alangkah indah jika saling memuji

Mengapa mesti manusia curang?
Alangkah indah jika saling bertanggungjawab

Mengapa, mengapa dan mengapa?
Alangkah indah dunia yang fana ini
andai dihiasi manusia-manusia yang taat pada Tuhannya
andai dihiasi manusia-manusia yang tahu tanggungjawabnya
yang tahu dan sedar, wujudnya mereka di alam ini hanya buat seketika
sebelum kembali menemui Pencipta Yang Esa.

Alangkah indahnya.

Nukilan: Sutera Ungu (Rozanah Zakaria)
Butterworth
23 Ogos 2005.

Sekian, bertemu lagi di lain catatan. Saya doakan kita semua bahagia dan membahagiakan insan di sekeliling kita. Wassalam.




No comments:

Post a Comment