Friday, January 2, 2015

Azam tahun baru 2015

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Rozanah Zakaria

Azam tahun baru atau 'New year resolution'. Saban tahun, saya akan senaraikan berjela-jela azam saya di awal tahun. Namun bagi 2015, saya tiada yang spesifik melainkan ingin membaca 100 buku ilmiah menjelang Disember 2015. Bukanlah saya tidak bersemangat. Sebaliknya, tahun ini saya bersemangat sungguh! Secara keseluruhan, saya berazam ingin membuat semua perkara dalam hidup saya lebih baik pada tahun ini. Kalau diperincikan panjang juga senarai rupanya. Haha. 😊

Dari segi peribadi, saya ingin bersedia awal untuk ke tempat kerja setiap hari. Jadi saya akan 'iron' baju kerja pada malam sebelumnya. Kemudian, saya akan bereskan kerja rumah mengikut jadual yang saya buat sendiri. Saya juga berazam untuk menyambung kelas Mandarin bagi bacaan. Ini kerana saya ingin masukkan anak saya di tahun satu tahun ini ke kelas Mandarin. Jadi, saya kena lebih bersedia untuk memberi tunjuk ajar kepada Khyra di rumah.

Kemudian, ada lagi yang ingin saya capai tahun ini. Saya ingin meningkatkatkan penghayatan agama dalam diri. Salah satunya saya ingin beristiqomah menunaikan solat Dhuha, insha Allah. Selain itu, saya juga ingin lebih sihat dan 'fit', jadi saya akan sertai kelas aerobik sebelum berakhir bulan Januari ini.

Wah! Banyak rupanya yang ingin dicapai kan! Tak apa, sekurang-kurangnya saya jadi lebih bersemangat! 😊. Bagi setiap azam ini, saya perincikan dengan lebih lagi dalam satu buku "Impian Saya". Ini saya ambil dari buku Mudahnya Menjemput Rezeki. Anda sudah baca atau belum buku ini? Jika belum, cepatlah pergi ke kedai buku dan beli dua. Satu untuk diri sendiri, satu untuk dihadiahkan kepada yang tersayang. Boleh buat begitu? Apa salahnya, kan?

Okey, jumpa lagi di lain catatan. Wassalam. 😊

No comments:

Post a Comment