Wednesday, January 28, 2015

Meriahkan kehidupan, ceriakan harimu

Teks: Rozanah Zakaria

Kehidupan yang indah pun kadangkala boleh jadi membosankan jika tidak kena gaya kita mengemudi. Semestinya saya tidak terkecuali. Akhir-akhir ini, tidak pasti samaada saya memang tidak bijak menguruskan masa atau masa sememangnya mencanak meninggalkan saya!

Sentiasa saya rasakan saya sudah buat yang terbaik tetapi masih ada kerja yang tergendala! Arghhh! Pening juga memikirkan. Bila saya semak kembali kerja yang patut saya langsaikan, memang ada beberapa tugasan yang tergendala belum saya bereskan ketika itu. Bukan kerana saya tidak mampu siapkan tugasan yang diberi, tetapi daya penggerak dalam diri terasa amat kurang. Ditambah pula saya ada satu sikap (saya sedang berusaha mengikis sikap ini, doakan saya ya!), jika saya terlalu dipaksa melakukan sesuatu tanpa pertimbangan wajar, saya akan sengaja lambat-lambatkan tugasan tersebut! Sikap negatif yang patut saya kikis.😊

Namun di sebalik itu, saya adalah seorang yang sangat mementingkan komunikasi berkesan antara rakan sekerja. Jadi saya amat sensitif jika diarahkan menyelesaikan apa-apa tugasan dengan kasar atau memaksa. Sebaliknya ada satu lagi tugasan lain yang memerlukan saya bersengkang mata di tengah malam serta hujung minggu untuk saya siapkan, dengan senang hati saya memperuntukkan beberapa jam masa hujung minggu saya untuk menyiapkan tugasan itu dengan segera. Kenapa? Kerana tugasan ini diserahkan kepada saya dengan beberapa 'gentle reminders', jadi saya ada 'penggerak' untuk menyegerakan tugasan tanpa saya berasa sakit hati. Hehe.

Maaf ya, kali ini kalian yang menyoroti catatan saya terpaksa 'dengar' saya membebel. Maaf sekali ya, tetapi saya rasa lega dengan menulis di sini.

Kesimpulannya, ketika coretan ini dinukilkan, sebenarnya saya sudah selesai tugasan-tugasan penting yang mendesak tersebut. Walau sedikit tersentak dihati dek pengorbanan yang dipandang remeh, saya kuatkan hati kerana saya tahu, Allah mengetahui segala apa yang saya lakukan serta Dia menghargai saya. Amin.

Jadi, dek kerana geramnya saya pada orang yang seorang itu, saya tukarkan geram itu kepada penggerak serta motivasi kepada diri sendiri untuk bekerja dua kali lebih pantas, menuntut ilmu dalam beberapa perisian untuk membantu saya lebih efisien serta menjadi motivasi untuk saya capai impian saya yang satu itu di akhir tahun ini. Apa ya? Biarlah ia rahsia sehingga saya capai impian tersebut, kemudian akan saya kongsikan bersama anda.

Akhir kata, jom ceriakan hari kita dengan memdekatkan diri kepadaNya Yang Esa. Wassalam.

No comments:

Post a Comment