Monday, November 9, 2015

kampung ku

Teks: Rozanah Zakaria

Hari ini aku masih di kampung.

Suasana berbeza dari kepulangan aku yang lepas. Hari itu, cuaca seolah-olah diselaputi awan putih yang berbahang, panas! Itu jerebu.

Pagi ini, agak terkejut juga aku, suasana pagi seolah-olah diselaputi awan tebal; aku berjalan 'membelah kawanan awan' ini. Terasa muka ditampar lembut dek kesejukan pagi. Owh, kabus rupanya.

Syukur, lama aku tidak melihat kabus. Tatkala aku menulis, matahari mula menampakkan diri. Namun, cahayanya lembut menerobos celahan dedaunan pokok-pokok bunga emak.

Terasa sayang pula ingin kutinggalkan suasana ini. Namun, aku punya tanggungjawab besar di sana. Aku pasti pulang lagi seperti selalunya. Namun kali ini benar-benar terasa kelainannya

Suasana damai pagi bendang yang telah lama bersembunyi kini muncul lagi.

Jom! Emak ajak aku ke Nat (pasar pagi, di Kedah dipanggil Nat).

Moga seri hari ini yang beransur hilang bakal diganti dengan luhurnya budi insan di bumi nan indah ini.

Jom ke Nat!

No comments:

Post a Comment