Wednesday, July 13, 2016

Sepasang kasut kecil di pintu

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Rozanah Zakaria

Aku selalu marah dia. Kadang-kadang aku rasa, kecil benar kesalahannya yang membuatkan aku marah. Kesian pula rsa hati.

Hal-hal kecil yang kadang-kadang aku ambil remeh. Balik kerja, aku tahu fia ada di rumah. Aku tahu, mesti depan televisyen. Selalunya aku duduk saja di sofa depan, tanpa bertanya khabarnya di sekolah pagi tadi.


Hari ini. Sampai di depan pintu. Ternampak kasut kecil ini di depan pintu. Seperti biasa tidak disusun elok. Aku tolak ke tepi.

Tiba-tiba terdetik di hati, alangkag bertuah aku memiliki dia. Tanpa dia, pasti sunyi rumah besar ini.

Masuk ke rumah, aku terus menuju ke depan televisyen, bertanya khabar dengan si kecil perihal perjalanan hidupnya hari ini. Dia nampak gembira.

Aku juga.

Hargai apa yang kita miliki sebelum kita kehilangan.

Sekian. 

No comments:

Post a Comment