Sunday, July 5, 2015

Baca, baca dan baca

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Rozanah Zakaria

Setiap hari mesti baca.
Bagaimana?

Pengalaman dari kecil, setiap hari saya tidak akan berlalu tanpa membaca.

Nota: keluarga saya bukan orang senang, ayah kerja di bendang orang dan emak surirumah sepenuh masa.

Jadi, anda fikir ayah beli buku mahal-mahal untuk saya?

Saya juga tiada ruang khusus untuk belajar semasa kecil. Tapi waktu malam, saya berusaha asalkan ada cahaya dari pelita, saya akan membaca.

Pernah saya dengar ada murid saya memberi alasan di rumahnya tiada ruang khusus untuk belajar. Hidup kita untuk berusaha, bukan setiap masa mencari alasan.

Berbalik kepada membaca.

Macam mana saya 'pandai' Bahasa Inggeris ketika itu?

Tidak mudah.

Tetapi, saya pastikan perpustakaan / pusat sumber menjadi tempat wajib singgah setiap hari. Walau ayah tak pernah berkira perihal buku (jika anda baca catatan pengalaman saya, ada entri berkenaan ini, bagaimana ayah mengajar saya tentang prioriti), tetapi saya tidak mahu membebankan ayah. Jadi begitulah, setiap hari saya akan membaca walau sedikit. Lama kelamaan, hal yang kita paksa diri kita buat setiap hari, akan jadi suatu amalan berpanjangan.

Jangan berhenti membaca. Tidak faham Bahasa Inggeris? Kamus kan ada. Kenalah berusaha. Rajinkan diri. Anak saya belajar Mandarin, saya beli kamus Mandarin untuk diri sendiri, supaya saya boleh ajar dia di rumah.

Jika ada kemahuan, kita akan cari jalan.
Orang yang cari alasan akan sentiasa di belakang. Hendak jadi orang hadapan, sentiasa cari jalan.

Dapat?

Jom mula membaca.

Nota: Saya selalu sarankan kepada murid-murid, (terutama calon SPM), baca thestar online dan Reader's Digest online. Semuanya PERCUMA.

Selamat membaca.

Nota lagi: Ingat, Bahasa Inggeris itu tidak mudah, tetapi akan jadi mudah jika anda suka membaca. Tak percaya? Cubalah!

Selamat maju jaya.

No comments:

Post a Comment